Byggahus.se
Hej
Skulle vilja få lite tips på hur man kan skapa en bättre ventilation i tonåringens sovrum.
Det blir otroligt varmt och "dött" i rummet, troligen hjälper speldatorn till en hel del.
Rummet har en ventil i väggen som jag funderar på att byta till en liten fläkt istället.

Va säjer ni som kan?

/Christian

Vad är det för hus?
Hur är planlösningen på hela huset?
Vad är det för ventilation i resten av huset?
Vad är det för uppvärmning i huset?
Om det har bytts uppvärmningskälla, vad var det innan bytet?

”Bra” vistelserum som sovrum, gillestuga, vardagsrum ska ha tillluft.
”Dåliga” rum som kök, wc, klk, tvättstuga ska ha frånluft.

Här kommer lite mer info om huset

Tidig 70-tals villa 4 rum + kök + toa + badrum
~100 kvm + 100 kvm källare.
Oljebrännare som byttes ut till L/V pump för ~15 år sen.
Ventilation antar jag kallsa självdrag? har vädringsfönster på ovan våningen + fuktstyrd fläkt i badrum.
Ventiler i källaren (stängda) + en fläkt i tvättstugan som går konstant.

-/cw

Man får räkna med att ha vädringsfönstret på liten springa om speldatorn är på och sovrumsdörren är stängd.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
M mrw skrev:
Här kommer lite mer info om huset

Hur löste du det? Har samma bekymmer. Med vänlig hälsning Pär

Jag hade försökt förbättra frånluften (självdraget) i huset. Frånluften skapar ett undertryck i huset som gör att luften kommer in via friskluftsventilerna. Det är fel väg att trycka in luft i huset med en fläkt. Jag hade som alternativ ett bytt till FTX. Kostar mer såklart men överlägsen funktion. Som alternativ två hade jag konverterat självdragssystem till ett frånluftssystem, dvs. montera en frånluftsfläkt på skorstenstoppen.

• Gilla
westman.per
  • Laddar…
Tack! Jag kikar också på att få bättre fart på frånluften. Men samtidigt vill man ju inte blåsa ut värmen...

westman.per westman.per skrev:
Tack! Jag kikar också på att få bättre fart på frånluften. Men samtidigt vill man ju inte blåsa ut värmen...
Det är en balansgång såklart. Och det är där FTX-aggregaten kommer in i bilden. Men de blir egentligen samma effekt att sätta en tilluftsfläkt som blåser in (på vintern) kall luft. Man vill inte heller få övertryck i huset vilken teoretiskt skulle kunna hända om man med en fläkt blåser in i luft i huset och endast har självdrag ut. Fördelen med fläktar är att det är lätt att kontrollera luftflödet. Öka på sommaren och minska på vintern tex. Med självdrag blir det vad det blir.

• Gilla
westman.per
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.