Hej
Jag ska byta köksfläkt och dra ett nytt rör direkt ut på taket iställer för genom värmeväxlaren.

Mellan aggregatet och spiskåpan gick det en fyrledare som jag har backat upp till vinden där jag även har satt trafon och vredet från spiskåpan. Jag ska ha den på min flödet för att ha ventilationen kvar i huset.

Innan hade jag fyra hastigheter men nu när jag kopplar in den som jag kan utläsa av elschemat så går den på 3 hastigheter som inte liknar det den gjorde innan och läge 4 som var max innan så står den helt still.

Hastigheten sänks när volten ökar vilket är helt ologiskt.

Är det någon som har samma aggregat? Spiskåpan var av Husqvarnas modell QVFDF.

Bifogar bilder på elscheman. Kändes som en baggis när jag läste det för spiskåpan men sen va det stopp uppe på vinden.

Desperat för hjälp

Joakim

Elschema för köksfläkt med märkning för kopplingar, spänningar och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt schema på en vit etikett som visar kopplingar för en spiskåpa, fastklistrad på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har i princip samma problem. Satt in en separat köksfläkt och slängde tyvärr spiskåpan så är osäker vad jag kan sätta in för att driva fläkten till ventilationen. Reginair med en thyristor i spiskåpan var det, med steglös reglering. Gissar att jag ska försöka hitta en motsvarande thyristor eller?

Hej!
Har du löst problemet? Jag står nu inför samma dilemma och undrar därför hur det gick?
Väldigt tacksam för info! :)

Japp det löste sig men jag antar att du har löst de

Hej,
J Jocke Olausson skrev:
Japp det löste sig men jag antar att du har löst de
Jag tar gärna del av lösningen då jag har samma problem

J Jocke Olausson skrev:
Vad har du för problem?
Har plockat ner och lämnat spiskåpan på återvinningen. Dragit upp ny elkabel till arbetsbrytaren på vinden. Planen är att sätta en varvtalsregulator där uppe tills renovering av hallen ska utföras. (Då ska den flyttas ner) Men har inte riktigt koll på hur varvtalsregulatorn ska kopplas in, och vilken jag ska köpa. Så utifrån det tas tips tacksamt emot :D

Okej, det är jag med på. Såg i ditt tidigare inlägg att det är nollan som ska regleras så jag är bara lite fundersam kring inkopplingen. :thinking:

Ja så var det för min del när jag har kvar den gamla trafon och det beror ju på hur din är kopplad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.