Imkanal genom ytttervägg

Jag bygger hus och ska dra imkanalen genom yttervägg med träfasad. Jag har förstått det som att det som behövs är att brandisolera genomföringen och utrusta den med ett brandspjäll, då behöver man inte skydda fasaden med nån plåt eller låta röret gå ut från fasaden. Är detta korrekt? Nedan bilder jag hittat på en i mina ögon snygg lösning.

Diagram visar installation av imkanal genom en träfasad med anvisningar för brandisolering och placering av brandspjäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brandisolerad imkanalgenomföring med spjäll, placerad på spishäll i kök.
Skapa konto

Imkanal installerad genom en slät träfasad, skyddad av en vit kåpa och utrustad med ett svart nät.
Skapa konto

Fläkten jag köpt är denna: http://thermex.se/produkt/577/tours Väggen ser ut enligt nedan men med slät fasadpanel.

Schema över isolerad väggkonstruktion med träfasad och markerade komponenter för imkanalinstallation.
Skapa konto

Tack på förhand! :)

• Gilla
shailesh
  • Laddar…
Jag drog också ut min imkanal på samma sätt men eftersom väggen var av putsad Leca så isolerade jag inte kanalen.
Däremot gick jag till plåtslagaren och bad honom göra en "låda" som gjorde att ventilen hamnade 10 cm ut från väggen så att fett och sånt inte skulle kladda ner fasaden.

• Gilla
lobster84 och 2 till
  • Laddar…
Hitta de nu detta i BBR 5:5332 Imkanaler. Då borde denna lösning godkännas. :)

Diagram som visar uppbyggnad av imkanal med avluft genom yttervägg nära en spis.
Skapa konto

• Gilla
shailesh
  • Laddar…
Hej!

Letar efter en liknande lösning, var köpte du genomföringen?

Mvh Andreas

Kalle_Kiander Kalle_Kiander skrev:
Imkanal genom ytttervägg

Jag bygger hus och ska dra imkanalen genom yttervägg med träfasad. Jag har förstått det som att det som behövs är att brandisolera genomföringen och utrusta den med ett brandspjäll, då behöver man inte skydda fasaden med nån plåt eller låta röret gå ut från fasaden. Är detta korrekt? Nedan bilder jag hittat på en i mina ögon snygg lösning.

[bild]
[bild]
[bild]

Fläkten jag köpt är denna: [länk] Väggen ser ut enligt nedan men med slät fasadpanel.

[bild]

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej!

Letar efter en liknande lösning, var köpte du genomföringen?

Mvh Andreas
Vill minnas att det var här jag beställde delarna: https://www.ventilation.se/

Mvh Kalle Kiander

Imkanal genom ytttervägg

[bild]
[bild]
[bild]

Fläkten jag köpt är denna: [länk] Väggen ser ut enligt nedan men med slät fasadpanel.

[bild]

Ser ut som en fantastisk fin lösning på första bilden. Problemet är att jag inte kan se texten. Skulle du kunna ladda upp bilden i bättre upplösning?

M
G Gamlehav skrev:
Ser ut som en fantastisk fin lösning på första bilden. Problemet är att jag inte kan se texten. Skulle du kunna ladda upp bilden i bättre upplösning?
Jag vill inte ladda upp bilden här också ifall upphovsmannen misstycker, men jag hittade bilden i högre upplösning på värmepumpsforum i det här inlägget https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33693.msg524598#msg524598
Det är utiopiazz som laddat upp (och verkar vara upphovsman till bilden). Eftersom bilden ligger i en zip-fil som är namngedd som .txt är det kanske lite småkrångligt att öppna, men det tror jag nog du listar ut. Hojta annars, så förklarar jag :)

Hitta de nu detta i BBR 5:5332 Imkanaler. Då borde denna lösning godkännas. :)

[bild]
Jag går i samma ärende och har precis börjat hämta in information. Men det lilla jag hunnit läsa om brandspjäll så verkar föreslagen placering vara i ytterväggen, ungefär vid punkt 2) a. Hur ska man tänka kring placeringen? (Punkt 2a vs 4.)

M
ginnfilt ginnfilt skrev:
Jag går i samma ärende och har precis börjat hämta in information. Men det lilla jag hunnit läsa om brandspjäll så verkar föreslagen placering vara i ytterväggen, ungefär vid punkt 2) a. Hur ska man tänka kring placeringen? (Punkt 2a vs 4.)
Det jag hittade var att brandspjället ska placeras i genomföringen mellan brandceller, alltså punkt 2a. Det var också så det fanns beskrivet i instruktionerna till brandspjället jag köpte.

• Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
det borde väl vara bättre att stoppa branden vid fläkten alltså alternativ 4

M
T tergo skrev:
det borde väl vara bättre att stoppa branden vid fläkten alltså alternativ 4
Det kan en tycka, men det är inte så reglerna säger. Och om du tänker efter lite listar du nog också ut varför

Mitt utblås kommer hamna högt upp, väldigt nära takfoten. Finns det regler som hindrar en sådan placering?

ginnfilt ginnfilt skrev:
Mitt utblås kommer hamna högt upp, väldigt nära takfoten. Finns det regler som hindrar en sådan placering?
Ja, det brukar krävas att det ska vara ett avstånd till brännbara byggnadsdelar. På en träfasad brukar det krävas att man sätter plåt runtom utblåset, eller en ventil som går ut en bit från fasaden. Dessutom vill man inte ha in fuktig luft med fett under takfoten (och eventuellt leder in luft på vinden). Min imkanal mynnar ut nära takfoten, jag har löst det genom att bygga ett rör som rundar takfoten och mynnar ut en halvmeter ovanför taket.

Det lutar åt att jag går igenom taket i stället. Har jag förstått rätt att då behövs inget brandspjäll?

• Gilla
MammaJohanna
  • Laddar…
Så länge det mynnar ut över den minsta godkända höjden tror jag inte att det krävs brandspjäll. Jag vill minnas att det var 0,5 m i mitt fall (då den mynnar ut ovanför hängrännan. Jag har brandspjäll ändå, som extra säkerhet.

Men, det är sotaren i din kommun (eventuellt bygglovskontoret eller liknande) som bestämmer vad som är godkänt. Jag har läst här på forumet att det kan skilja sig åt lite för olika kommuner.

Så kolla med sotaren/brandskyddskontrollanten (oftast samma i min kommun) vad dom tycker är godkänt. Annars måste man bråka med dom, och det är jobbigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.