Hej! Nu får vi se om kompetensen här är bättre än hos försäljare. Får ingen vettig svar från någon av de.
Det här är vad vi har frågat olika butiker utan att få ett vettig svar.


Jag undrar om en Franke System 622-16 Villa (Spiskåpan har ingen egen inbyggd motor utan är avsedda att kopplas ihop med en ventilationsanläggning. Spiskåpa villa -16 Dessa produkter är utrustade med transformator så att man kan styra hastigheten på ventilationsfläkten/aggregatet. Innehåller också spjäll med vilket grundflöde och forceringsflöde kan ställas in) skulle passa ihop med Östberg IFK 140 B/C? Går det att koppla ihop de även om det är ca 3 meter emellan? (elsladdar finns dragna från den nuvarande fläkten och kåpan). Finns det någon fläkt som skulle passa oss bättre?

Idag har vi en liknande fläkt på vinden, som sitter ihopkopplad med spiskåpan. Den nuvarande fläkten har tyvärr inga märkningar kvar, så vi vet inte effekten eller luftflödet. Det är 204 kvm som ventileras. Fläkten på vinden har 2 ingångar - en från köket och en för resten av huset.
 
L Lexii skrev:
Hej! Nu får vi se om kompetensen här är bättre än hos försäljare. Får ingen vettig svar från någon av de.
Det här är vad vi har frågat olika butiker utan att få ett vettig svar.


Jag undrar om en Franke System 622-16 Villa (Spiskåpan har ingen egen inbyggd motor utan är avsedda att kopplas ihop med en ventilationsanläggning. Spiskåpa villa -16 Dessa produkter är utrustade med transformator så att man kan styra hastigheten på ventilationsfläkten/aggregatet. Innehåller också spjäll med vilket grundflöde och forceringsflöde kan ställas in) skulle passa ihop med Östberg IFK 140 B/C? Går det att koppla ihop de även om det är ca 3 meter emellan? (elsladdar finns dragna från den nuvarande fläkten och kåpan). Finns det någon fläkt som skulle passa oss bättre?

Idag har vi en liknande fläkt på vinden, som sitter ihopkopplad med spiskåpan. Den nuvarande fläkten har tyvärr inga märkningar kvar, så vi vet inte effekten eller luftflödet. Det är 204 kvm som ventileras. Fläkten på vinden har 2 ingångar - en från köket och en för resten av huset.
Svar ja, det ska inte vara några konstigheter att koppla ihop dem. Via transformatorn som följer med spiskåpan så skickar du olika spänning till fläkten som på så sätt varvtalsregleras. De säljer dessutom att man kan koppla ihop den med "Spiskåpa 251-16" vilket är en Franke-kåpa med samma typ av system som 622-16.

Bör inte vara några konstigheter att koppla ihop dem trots avståndet emellan, men var är det tänkt att fläkten ska sitta? Och vad är anledningen till att fläkten på vinden ska bytas, är den slut? För alternativet skulle vara att ersätta den fläkten med något motsvarande.

Luftflödesmässigt bör ni ha kring 70-75 l/s i grundflöde baserat på ytan, denna Östberg-fläkt klarar det. Den verkar ha ett maxflöde kring 100 l/s. Dock är det inte säkert att ni får ut grundflödet på den spänning som är trådad i transformatorn. Dock finns möjlighet att justera detta relativt enkelt. Jag har själv en likadan kåpa och fick tråda om i transformatorn för att få ut tillräckligt totalflöde i grundläget.
 
Jo, nuvarande fläkten är från att huset byggdes och har nu slutat fungera. Det fanns ingen information på den förutom ”Husqvarna”-märket. Den har två ingångar och en utgång. Så det där med motsvarande är svårt att uppnå.

Hur ska man tänka angående tryckfallet? Man bör väl ta hänsyn till det när man byter, men... har ingen aning om hur halva systemet ser ut... och även den som jag kan gissa mig till vet jag inte hur jag ska räkna på, trots att jag försökt läsa på.
 
L Lexii skrev:
Jo, nuvarande fläkten är från att huset byggdes och har nu slutat fungera. Det fanns ingen information på den förutom ”Husqvarna”-märket. Den har två ingångar och en utgång. Så det där med motsvarande är svårt att uppnå.

Hur ska man tänka angående tryckfallet? Man bör väl ta hänsyn till det när man byter, men... har ingen aning om hur halva systemet ser ut... och även den som jag kan gissa mig till vet jag inte hur jag ska räkna på, trots att jag försökt läsa på.
Om fläktmotorn är slut brukar det finnas möjlighet att köpa utbytesmotorer till ett överkomligt pris, men då är det naturligtvis bra att veta vad är man ska köpa. Sitter fläkten på vinden eller är det en takfläkt? En bild skulle kanske göra att jag kan lista ut vad det är för någon.

I ett villasystem är det vanligtvis inte så stort systemtryckfall, så det är inget jag skulle ha kollat närmre på.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.