1 571 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ventilation i källarförråd, behöver tips
Medlem
· Västra Götaland
· 781 inlägg
Vi har ett garage i huset som används som förråd. Dörren till garaget är skrev, ojämn och en del hål i, så det kommer in sjukt mycket luft utifrån den vägen. Tänk en garageport som ständigt står på glänt ca 5 cm.
Detta utrymme kommer aldrig mer att användas till en bil, utan används för tillfället som förråd och i framtiden kanske ett gym eller motsvarande. Som förråd funkar det bra, men alla kartonger har börjat bli lite sådär fuktiga. Min gissning är att detta avhjälps genom att byta ut tidigare nämnda dörr mot en vägg, helt enkelt stänga ute luft- och fukttillskottet utifrån, och kanske bara ha kvar en liten ventil för ventilation.
Men så pratade jag med en god vän om detta, och han menade på att det inte spelar någon roll - man kan i princip ha dörrarna vidöppna, det kommer inte in någon fukt ändå. Hela min ventilationsvärld ställdes på ända!? Kan det verkligen stämma? Ställer man en kartong utomhus under ettt tak så kommer den väl ändå bli väldigt blöt efter några dagar? (Nej menar han)
Kortfattat: Ska jag bygga igen garagedörren eller vad ska jag göra för att få ett torrt förråds-utrymme?
Detta utrymme kommer aldrig mer att användas till en bil, utan används för tillfället som förråd och i framtiden kanske ett gym eller motsvarande. Som förråd funkar det bra, men alla kartonger har börjat bli lite sådär fuktiga. Min gissning är att detta avhjälps genom att byta ut tidigare nämnda dörr mot en vägg, helt enkelt stänga ute luft- och fukttillskottet utifrån, och kanske bara ha kvar en liten ventil för ventilation.
Men så pratade jag med en god vän om detta, och han menade på att det inte spelar någon roll - man kan i princip ha dörrarna vidöppna, det kommer inte in någon fukt ändå. Hela min ventilationsvärld ställdes på ända!? Kan det verkligen stämma? Ställer man en kartong utomhus under ettt tak så kommer den väl ändå bli väldigt blöt efter några dagar? (Nej menar han)
Kortfattat: Ska jag bygga igen garagedörren eller vad ska jag göra för att få ett torrt förråds-utrymme?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 781 inlägg
Ska tillägga att garaget ligger under markytan (förutom porten då förstås). Har läst att avfuktare är dumt på sådan ställen, eftersom fukt kommer sugas in genom väggarna.
Det är många som har avfuktare i källaren. Vanligast kanske är tvättstugan men även för att hålla nere den relativa luftfuktigheten som ökar under sommarhalvåret när varm fuktig sommarluft kommer in i källaren och kyls av.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Ställer du en kartong på betonggolvet blir det fukt och mögel i wellpappen. Lägg en folie under eller, ännu bättre, köp plastlådor med lock på Jula. Clas O el likn.
Om garaget är en del av huset så antar jag att det inte är ett rent kallgarage utan antingen är uppvärmt eller att det åtminstone får lite värme från resten av huset. I så fall får du ju varmare i garaget om du fixar dörren => lägre relativ fuktighet.Sedan beror det ju på hur mycket fukt som kommer genom väggar och golv om det räcker eller om du behöver fundera på andra åtgärder.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Fukt alltid genom/ från ett äldre btggolv.B Bigfoot skrev:Om garaget är en del av huset så antar jag att det inte är ett rent kallgarage utan antingen är uppvärmt eller att det åtminstone får lite värme från resten av huset. I så fall får du ju varmare i garaget om du fixar dörren => lägre relativ fuktighet.Sedan beror det ju på hur mycket fukt som kommer genom väggar och golv om det räcker eller om du behöver fundera på andra åtgärder.
Medlem
· Västra Götaland
· 781 inlägg
Tack för alla svar hittills!
Huset är från 1926 och det gamla garaget ligger i källarplan.
Värme kommer alltså från resten av huset, men dörren (från tvättstuga) in till garaget har vi stängd eftersom det kommer in väldigt mycket luft och fukt utifrån in i huset annars.
Min tanke är att riva den gamla garagedörren och byta den mot en vägg med en modern dörr. Men då var det det här med ventilation, men det är väl bara att sätta en liten ventil i den nya väggen känns det som?
Det som gjorde mig fundersam var som sagt kommentar från kompisen att det inte spelar någon roll.
Huset är från 1926 och det gamla garaget ligger i källarplan.
Värme kommer alltså från resten av huset, men dörren (från tvättstuga) in till garaget har vi stängd eftersom det kommer in väldigt mycket luft och fukt utifrån in i huset annars.
Min tanke är att riva den gamla garagedörren och byta den mot en vägg med en modern dörr. Men då var det det här med ventilation, men det är väl bara att sätta en liten ventil i den nya väggen känns det som?
Det som gjorde mig fundersam var som sagt kommentar från kompisen att det inte spelar någon roll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden