2 287 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Placering av ventilation.
Hej på er!
jag har renoverat upp ett gammalt uthus (läs isolerat och satt värmekälla) och behöver sätta in ventilation.
Rummet är 3,5x5 meter med takhöjd i nock på 4 meter. Var bör ventilationen placeras, in respektive utblås?
Ha det fint!
jag har renoverat upp ett gammalt uthus (läs isolerat och satt värmekälla) och behöver sätta in ventilation.
Rummet är 3,5x5 meter med takhöjd i nock på 4 meter. Var bör ventilationen placeras, in respektive utblås?
Ha det fint!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Den hamnar i fasad i sådant fall. Jobbar i branschen och är motståndare till allt som likar en paxfläkt. Men ska den användas skulle jag sätta den och friskluftsintaget på motsatt sida. Paxfläktar orkar knappt stå emot vinden så ibland kommer det vara ”friskluft” genom den.
Ett tips, (som jag har givit i andra trådar) är att sätta in en självreglerande ventil för tillluften (velco eller liknande). Den ger mer luft när det är varmt ute och stryper luften när det är kallare (för att helt stänga när det blir för kallt, -10˚ som standard). Dom brukar man bara behöva ställa in efter att man har monterat dom, sen sköter dom sig själva därefter, skönt att inte behöva ändra ventilerna hela tiden.
Och nej, jag är inte knuten till något företag som säljer sådana ventiler, jag har bara väldigt bra erfarenhet från flera hus där jag har satt in sådana.
Och nej, jag är inte knuten till något företag som säljer sådana ventiler, jag har bara väldigt bra erfarenhet från flera hus där jag har satt in sådana.
Skulle köra en klassiker som funkar i alla lägen.
Tilluftkanal (125mm) i lågt placerad (0,5m över golv) i en hörnet o rakt ut i det fria med insektsgaller
Frånluftskanal (125mm) i Takhöjd placerad i det andra hörnet o rakt ut i det fria med insektsgaller
Blir en bra och jämn ventilation enligt självdragsprincipen
Kört min lilla frigga i flera år med detta
Tilluftkanal (125mm) i lågt placerad (0,5m över golv) i en hörnet o rakt ut i det fria med insektsgaller
Frånluftskanal (125mm) i Takhöjd placerad i det andra hörnet o rakt ut i det fria med insektsgaller
Blir en bra och jämn ventilation enligt självdragsprincipen
Kört min lilla frigga i flera år med detta
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden