Hej,

håller på att rita på mitt FTX system. Har fått ihop det bra (tycker jag själv) men blev lite fundersam på min lösning med två tilluftsdon på samma avstick.... När jag googlar "Ventilationsritningar" och kollar på de ritningar jag får upp finns det ingen som har två don på samma avstick ifrån huvudröret. Är detta bara en tillfällighet eller har jag missat något och bör tänka om?
OBS! Bilden är bara en skiss - givetvis skall inte rören ha samma dimension hela vägen. Börjar med 250 mm vid aggregatet ner till som minst 100 mm vid donen.

Skiss av ett FTX ventilationssystem med angivna flöden och två tilluftsdon markerade med röda ringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Något svårare att justera in möjligtvis men absolut inte ovanligt. I vissa fall kör man långt fler än 2 don i serie med söder sista i princip helt öppet.

Tänk dock på överhörning mellan donen om de sitter i olika rum och likaså om du har ett stort tryckfall mellan donen så du måste strypa något hårt för att styra flödet.
 
Tack för snabbt svar @myrstack!

Hade du själv valt att istället lägga in ytterligare T-stycken på huvudstammen (med bara ett don per avstick) för att förenkla injusteringen? Tänkte spontant att det var bra att hålla nere antal T-stycken för att skapa så lite turbulens som möjligt samt minska tryckfallet.
Det är ju relativt likvärdiga flöden på de två donen per avstick. Misstänker att det skulle bli svårare om det var stor skillnad - vilket nu inte är fallet.

Vad gäller överhörning har jag tänkt ljuddämpare före varje tilluftsdon. Det borde väl lösa överhörningsproblemet...
 
K
Har ett par avstick med 2 st. don på sticket, har dock 125mm dimension + flexdämp till alla don i huset.
Upplever ingen överhörning pga. ventilationen och firman som justerade in fick till injusteringen smidigt enligt projekterade värden utan att strypa till förbannelse och köra höga varvtal på aggregatet.

Hade jag gjort om det, så hade jag gjort likadant.
 
Tack för svar @KjellTimell, låter lovande! Håller på att räkna på exakta dimensioner just nu. Blir 125 på all avstick med dubbla don fram till första donet och sedan 100 rör fram till don nummer 2. Kommer ändå ner till under 1,0 meter / sekund i utblåset så det borde vara ok att gå ner till 100 rör.
 
AnKaThn AnKaThn skrev:
Tack för snabbt svar @myrstack!

Hade du själv valt att istället lägga in ytterligare T-stycken på huvudstammen (med bara ett don per avstick) för att förenkla injusteringen? Tänkte spontant att det var bra att hålla nere antal T-stycken för att skapa så lite turbulens som möjligt samt minska tryckfallet.
Det är ju relativt likvärdiga flöden på de två donen per avstick. Misstänker att det skulle bli svårare om det var stor skillnad - vilket nu inte är fallet.

Vad gäller överhörning har jag tänkt ljuddämpare före varje tilluftsdon. Det borde väl lösa överhörningsproblemet...
Hade inte tvekar med dubbla don på ett avstick om det är logiskt utifrån dragningen. Din tanke med flexdämpare tar bort det mesta övergödningen och är väldigt trevligt vid monteringen
 
Super! Tack för hjälpen. Skall försöka räkna / skissa färdigt i kväll så få jag slutföra CAD ritningarna till kommunen i slutet på veckan.
 
Hos oss sitter det 4 (fyra) tilluftdon på en gemensam stamledning:
Ritning över ventilationssystem med fyra tilluftsdon anslutna till en stamledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga som helst problem med det.
Ventilerna är ju gjorda med ställbara öppningar, så flödet kan justeras per don.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.