7 947 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
FTX-ventilation med Renovent
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Jag har faktiskt missat alla dessa dåliga fall. De jag sett har bara varit positiva. Mögel och kondens är dessutom bara en risk sommartid. Men jag pratar om grova kanaler och inte så lång sträcka, bara så man får lite höjd intemp de kallaste dagarna.
KnockOnWood skrev:
Här kommer veckans trådlyft!
Vi har i vårt nu 9 år gamla hus en ventilationslösning som bygger på ett FTX-aggregat, Fresh Renovent M300.
[länk]
Det är en motströms-värmeväxlare, och alltså inte en sådan där roterande, som verkar vara vanligast nu.
Fördelar:
Hög temperaturverkningsgrad, 90 - 95% har uppgetts.
Mindre mekanik, ingen rotor med motor och drivrem, endast två energisnåla EC-motor-drivna fläktar.
Lågt ljud/ljudlös, speciellt om man som vi kör den på lägre fart än vad som är bestämt för en fempersonersfamilj.
Litet och smidigt, sitter på väggen i tvättstugan ovanför varmvattenberedaren:
[bild]
Men aggregatet börjar närma sig 10-års ålder, och håller väl inte hur länge som helst.
Och Fresh har slutat med detta aggregat, vad gör man då vid behov av förnyelse?
Vad jag förstår så är det ursprungligen Holländsk produkt,
[länk]
Några andra här som har detta utmärkta ventilationsaggregat?
Hur tänker ni inför framtiden?
Trådlyft igen då... jag har ett likadant fast med bypass/sommarspjäll. Förutom att ett styrkort och båda fläktarna dog en månad efter att vi installerade 2009 (gick på garanti) så har vi inte haft några problem öht.
Har du nåt tips på bra inköpskanal för filter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag menar att det är värt att fundera på att montera en filterlåda med ett riktigt påsfilter istället, för att få en vettig filtrering.
Det blir väldigt stor filteryta vilket är bra men tittar man på det aktuella aggregatet i post 4 så är det vindsmontering som gäller och det är väldigt dåligt. Det är också sannolikt att man skulle få massiv kondensering redan i ett sånt filter vid lätta köldgrader.Nils-Orvar skrev:
Det finns F7 filter som passar direkt i maskinen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden