Hur fungerar det egentligen. Skulle det gå att installera en kanalfläkt i ett komplett ftx-spirosystem? Tänker transportera tilluften i detta fall från en t-böj till ett mer knöligt område som kanske inte riktigt får någon fart på luften om jag flyttar om vissa rörsektioner.

Är det ajabaja att sätta in en eller flera kanalfläktar i ett befintligt ftx-system? Tänker på bostadshus.

Kan tänka mig att det blir knas om tex kanalfläkten transporterar luft snabbare än vad aggregatet är inställt på.

Det är en extremt udda lösning som får ögonbrynen att fladdra ordentligt på en normal installatör. Teoretiskt skulle de kunna fungera för ett specifikt varvtal på kanalfläkt och specifik inställning på ftx och förmodligen en icke-trivial injustering av hela systemet igen.

Överväg om möjligt en kanaldragning som gör att du kan använda aggregatets normala fläktar

Ja, det är grundtanken. Aggregatet klarar höga flöden men spirosystemet från aggregatet och frammåt en bit är lite klent egentligen. Har idag återcirkulation från 2 punkter i huset, dvs blandning av tilluft och uppvärmd luft. Där tar kanalfläktararna över och skickar ut vidare. Hade velat stänga av återcirkulation helt och bara köra hederligt ftx som det görs 2020. Så egentligen vet jag inte om alla rördragningar klarar detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.