4 247 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Luftkonditionering i nybyggt hus
Hej!
Vi håller på att rita ett 1,5 plans hus med 150 kvm i nedervåningen och 75 kvm i övervåningen. Vi vill ha luftkonditionering inkopplad i husets ventilation så det är svalt i hela huset under de varma dagarna. Är detta något väldigt dyrt? Någon som har det i sitt hus och funkar det bra?
Vi håller på att rita ett 1,5 plans hus med 150 kvm i nedervåningen och 75 kvm i övervåningen. Vi vill ha luftkonditionering inkopplad i husets ventilation så det är svalt i hela huset under de varma dagarna. Är detta något väldigt dyrt? Någon som har det i sitt hus och funkar det bra?
Renoveringsnovis
· Uppsala Län
· 57 inlägg
Vad tänker ni er för ventilations- och uppvärmningssystem?
Innan ni planerar för att installera kyla börja i andra änden. Hur kan ni begränsa solinstrålningen? Börja med att titta på yttre solavskärmning så som: Större takutsprång eller markiser. I andra hand inre solskydd som solskyddsglas eller gardiner eller ex. Panelgardiner.
Vad ska ni ha för ventilationslösning? Vid FTX kan man till exempel placera friskluftsintaget på norrsidan för att ta in lite kallare luft.
När ni har gjort vad ni har kunnat bland ovanstående, börja då titta på att kyla huset.
Rent generellt så är luft ett väldigt dåligt sätt att värma eller kyla huset, då det krävs höga flöden för märkbar effekt. Ofta är det kanske mer effektivt med en öppen planlösning och en LLVP som skickar ut kyla.
Vad ska ni ha för ventilationslösning? Vid FTX kan man till exempel placera friskluftsintaget på norrsidan för att ta in lite kallare luft.
När ni har gjort vad ni har kunnat bland ovanstående, börja då titta på att kyla huset.
Rent generellt så är luft ett väldigt dåligt sätt att värma eller kyla huset, då det krävs höga flöden för märkbar effekt. Ofta är det kanske mer effektivt med en öppen planlösning och en LLVP som skickar ut kyla.
Räcker frikylan till ett 1,5 plan på över 200 kvm? Kommer det kännas som AC eller bara som lite svalare?R Runnis skrev:
A AlexHo skrev:
Vet faktiskt inte hur mycket det räcker till men jag tror inte att du värmer upp borrhålet precis. Får grejerna bara vara igång så kyler det garanterat tillräckligt bra.A AlexHo skrev:
Annars är det vanliga luftvärmepumpar som gäller. Dom kyler bra men utomhusenheten vill man kanske slippa vid ett nytt hus.
Man bör inte kyla ner lägre än 5 grader under utomhustemperatur av både hälsoskäl och hänsyn till inomhusklimatet.A AlexHo skrev:
Om man har ett stort kylbehov så finns möjligheten till aktiv kyla där värmepumpen kyler när borrhålet inte räcker till. Då mäste man bli av med överskottsvärme på något sätt, t ex genom att värma en pool.
Klicka här för att svara
