1 298 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Självdrag till vindsutrymme tillfälligt - mögelrisk?
Byter tak och därmed slitit bort en gammal huv för självdrag då jag ska installera FTX. Rören är kapade och kvar på vinden. FTX ska installeras i höst men osäker på hur lång tid det tar då jag väntar på ritningar.
Är det stor risk för mögel och annat på vinden under en kortare period pga fuktig luft från dusch m.m. eller är det lugnt om man åtgärdar inom ett par månader?
Vinden i sig är ventilerad i takfot och med små ventiler på gaveln.
Är det stor risk för mögel och annat på vinden under en kortare period pga fuktig luft från dusch m.m. eller är det lugnt om man åtgärdar inom ett par månader?
Vinden i sig är ventilerad i takfot och med små ventiler på gaveln.
Misstänkte det. Snickarna tycker inte det är nån fara, men jag tycker det känns olustigt. En möjlig lösning vore att montera nya huven så snart som möjligt och skarva på rören dit så självdraget är återställt tills FTX är klar för att kopplas på.
Behöver de tillfälliga rören isoleras då?
Behöver de tillfälliga rören isoleras då?
Kondens får du inne i röret så det är väl i så fall om det droppar ner i bostaden men det märker du ju då. Utanpå röret på vinden blir ingen fukt då. Jag skulle inte isolerat annat än om det planeras pågå mitt i vintern.
Däremot din första tanke att dumpa varmluft på vinden är strängeligen förbjudet.
Jag hade en tillbyggnad av huset som stog halvfärdigt över vintern. En gavel täcktes provisoriskt med masonit.
På våren rev jag masoniten för att fortsätta bygget (förlänga den huskroppen). Masoniten var helt svart av mögel pga varm luft som tagit sig ut från bostaden. Även på vinden fanns mögel men det blev ok efter grundlig tvätt. Detta var ändå så pass tätt så vi inte upplevde drag eller obehag under hela vintern. Hade vi haft ett rör rätt upp på vinden hade vi haft mögel i alla fäger som finns.
Däremot din första tanke att dumpa varmluft på vinden är strängeligen förbjudet.
Jag hade en tillbyggnad av huset som stog halvfärdigt över vintern. En gavel täcktes provisoriskt med masonit.
På våren rev jag masoniten för att fortsätta bygget (förlänga den huskroppen). Masoniten var helt svart av mögel pga varm luft som tagit sig ut från bostaden. Även på vinden fanns mögel men det blev ok efter grundlig tvätt. Detta var ändå så pass tätt så vi inte upplevde drag eller obehag under hela vintern. Hade vi haft ett rör rätt upp på vinden hade vi haft mögel i alla fäger som finns.
Ja då monterar jag kombihuven och drar flexrör tillfälligt till den från de tre befintliga ventilationsrören, så är ju självdraget återställt. FTX ska göras under hösten men hur lång tid det kommer ta beror på fler faktorer som jobb och annat som sker i livet, men jag ska försöka bli klar innan den strängaste kylan kommer för då vill jag helst inte vara där uppe.
Tack för goda råd!
Tack för goda råd!
Man kan tänka så här för att få förståelse hur fort det går.
Nu när vi går ut på morgonen är det blött överallt, trots att det inte regnat, vi kallar det morgondagg. När ljuset försvann på kvällen blev det kallt, och fukten från den varma dagsluften kondenserade.
Precis samma sak händer på vinden när man släpper upp varm fuktig inneluft på en kall vind.
Nu när vi går ut på morgonen är det blött överallt, trots att det inte regnat, vi kallar det morgondagg. När ljuset försvann på kvällen blev det kallt, och fukten från den varma dagsluften kondenserade.
Precis samma sak händer på vinden när man släpper upp varm fuktig inneluft på en kall vind.
Blir nog så att jag isolerar de tillfälliga rören ändå, risken finns att FTX installationen drar ut lite på tiden och det blir kallt, vill inte att det droppar kondensvatten i utrymmen som inte är våtrum.
Duger en 50mm strumpa för det ändamålet, eller behöver jag tjockare isolering?
Duger en 50mm strumpa för det ändamålet, eller behöver jag tjockare isolering?
Klicka här för att svara