Undrar hur det fungerar med ventilation om vi väljer Bergvärme, exempelvis Nibe 1245. Bergvärmen i sig kostar ca 130000, inkluderas ventilation då? Helt lack på detta med ventilation och uppvärmning.....

Med bergvärme finns 5 alternativ.
Självdrag.
Frånluft - F
Frånluft och tillluft - FT
Frånluft och tilluft med värmeåtervinning - FTX
Frånluftsmodul som ger värme åter till borrhålet. - F (FX?)

Mitt val hamnade till slut på bergvärme och FTX, med resonemanget,
driftkostnad billigare, borrhålet "ska" vara ok i 100år, jag ville ha filtrerad och balanserad ventilation, FTX. Kommer ta fler år nå break even än med en frånluftsvärmepump, FLVP, men bättre driftekonomi och inomhusklimat väger över.
Varit i för många "nya" hus med golvvärme och kalla fötter och isande kallras från friskluftsventiler i ytterväggar, trots fresh o vad det nu heter.

Och i val av FTX blir det en roterande _utan_ elvärmare. Då dessa inte har behov av avfrostningsautomatik blir årsmedelverkningsgradet bättre än på övriga värmeväxlare.
Men när man jämför temperaturverkningsgrad är roterande något sämre.
Men det är i princip alltid temperaturverkningsgraden man anger i broschyrer om inget annat anges. Har man stora stora problem med allergi ska man inte ha en roterande då de har ett visst läckage från frånluft till tilluft, detta läckage brukar uppskattas till c:a 5%.

Och kom ihåg att dra en friskluftskanal för kaminen när ni gör grunden, bättre att elda kall uteluft än uppvärmd inneluft. Samt att det kan vara för stort undertryck i huset för att enkelt kunna tända kaminen, hur många är det inte som måste öppna sin altandörr för att tända kaminen.

Kanske har missat nåt väsentligt eller varit otydlig... finns nog fler åsikter och folk som kan fylla i...
Om det är någon tröst så hade jag/vi väldigt svårt att välja/bestämma uppvärmningsmetod och ventilationslösning.

/O

Tack JOW; nu börjar min hjärna klarna lite. Vad ligger cs. kostnaden på när det gäller Bergvärme med FTX?

Vet inte riktigt vad du menar med cs.kostnad.

Menade ca kostnad, bergvärme + FTX

Ja, vilda gissningar:
Bergvärmepump 50'
Borrhål 100'
FTX aggregat 15' till 30' beroende på kapacitet
Spirorör och isolering 30' kanske....

Runt 200.000 kr då kanske.. beror lite på...men ganska stor osäkerhet i mina siffror.

Får se om någon annan som nyligen har gjort lika kan svara med resultat från verkligheten!

Men jag tror nog man kan räkna in arbete i den summa också...

Jag håller på med en större renovering av mitt hus och kan verifera JOW:s siffror (i mitt fall ca 195 kvm i två plan). Självklart så beror kostnaden på hur stor kåken är och hur anläggningen ska dimensioneras (storlek på aggregat/VP/borra/ventilationskanaler mm).

Jag har ett gammalt FTX aggreget idag och har man en gång haft FTX är det svårt att byta ner sig till någon annan ventilationslösning. Kalas att kunna ha alla dörrar stängda och ändå få frisk, tempererad luft till alla rum.

kan bara hålla med JOW om hans synpunkter/prisuppskattning, jag har en liknande lösning och det ligger helt i paritet.... kan också tillägga att jag är helnöjd med detta val!

/F

JOW och ni som installerat bergvärme + ftx, nu har det gått ca 10 år. Hur har det hållit under denna tiden? Något som gått sönder? Vilken tillverkare använder ni er av? Har tankar på att köra likadan lösning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.