Vi bor i ett nybyggt hus med tilluftsventiler. När det är kallt ute bildas is och frost på ventilerna inne. Är det normalt? Vad beror det på?
 
Fel lutning troligtvis, ventilen ska luta utåt. In med ett kort vattenpass i röret och mät.
 
A AndreaT skrev:
Vi bor i ett nybyggt hus med tilluftsventiler. När det är kallt ute bildas is och frost på ventilerna inne. Är det normalt? Vad beror det på?
Är det på hela ventilens innerdel? Har du någon bild?
 
Lite runt om. Är det normalt? Tänker att det är inge bra när det smälter och droppar ner
 
  • Vit ventilationsanordning på vägg med kondens runtomkring som droppar ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndreaT skrev:
Lite runt om. Är det normalt? Tänker att det är inge bra när det smälter och droppar ner
Att det kan bli kondens på kalla ytor kan ju hända, men jag skulle inte kalla det normalt att det förekommer frekvent och bli ispåväxt på ventilerna.

Hur många ventiler har ni och förekommer det på allihopa eller bara på vissa?
 
Vi har på alla ventilerna i huset.
 
A AndreaT skrev:
Vi har på alla ventilerna i huset.
Om det är ett nybyggt hus gissar jag på att ni har en frånluftsvärmepump. Då skulle jag kontrollera frånluftflödet så att det verkar ok och kontrollera/öppna upp alla tilluftsventiler. Dvs säkerställa att ventilationen funkar ok.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.