Min övervåning består av 2 sovrum och ett litet allrum/hall och en liten toalett. I sovrummen och hallen finns tilluftsventiler i väggarna och på toaletten finns en tallriksventil för frånluft som går upp i en eternitkanal som går upp på vinden och in i murstock.
Jag funderar nu om jag skulle installera en frånluftsfläkt där, kanske fresh intellivent som skall gå kontinuerligt. Torkar tvätt i allrummet där med en avfuktare och gissar det hade varit bra att dra ut fukten med en fläkt också och då undvika att den går upp till vinden.
Frågor; låter det som en bra idé? Går det att installera en fläkt med förutsättningarna enligt bilderna? Behöver ramen tas bort så att fläkten kan stickas in i kanalen?
El finns ca 1,2 meter bort. Gissar att elektriker behövs. Vad tror ni elektriker debiterar för arbetet?
andra tips eller tankar?
Jag funderar nu om jag skulle installera en frånluftsfläkt där, kanske fresh intellivent som skall gå kontinuerligt. Torkar tvätt i allrummet där med en avfuktare och gissar det hade varit bra att dra ut fukten med en fläkt också och då undvika att den går upp till vinden.
Frågor; låter det som en bra idé? Går det att installera en fläkt med förutsättningarna enligt bilderna? Behöver ramen tas bort så att fläkten kan stickas in i kanalen?
El finns ca 1,2 meter bort. Gissar att elektriker behövs. Vad tror ni elektriker debiterar för arbetet?
andra tips eller tankar?
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Kolla manualen för mått och monteringsalternativ.
Fläkten funkar bra för att evakuera ett badrum. Lär inte påverka så mycket utanför själva badrummet.
Elektrikerkostnad, kanske 1000-1500 beroende på reskostnader etc.
Fläkten funkar bra för att evakuera ett badrum. Lär inte påverka så mycket utanför själva badrummet.
Elektrikerkostnad, kanske 1000-1500 beroende på reskostnader etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara