Hej,

Vi har ett 70-talshus med mekanisk frånluft på vinden.

Från början var tvättstugan nere i källaren med en frånluftskanal men tidigare ägare har byggt om planlösningen på huset och därmed kapat den kanalen.

Nu har vi börjat renovera den gamla ursprungliga tvättstugan då vi vill ha den i källaren istället och givetvis måste vi ju lösa frånluften på något sätt.

I den tvättstugan vi har idag har förra ägaren installerat en kanalfläkt från Fresh, vet inte om det är den jag länkar till men den ser likadan ut:
https://fresh.se/produkter/flaktar/kanalflakt/433012.

Vägg i vägg med tvättstugan i källaren har vi ett pannrum som har en kanal till den mekaniska frånluften.

Fråga:

Kan jag använda den kanalfläkten vi redan har och ansluta den till befintlig mekanisk frånluft genom att dra röret genom väggen och ansluta till kanalen i pannrummet med ett "T-kors" ?

Jag tänker att den ska monteras längst ner i huset medans den mekaniska frånluftsmotorn sitter högst upp i huset, borde det påverka driften något?

Tack på förhand!

Åsa Lund
Är inte riktigt med på hur du menar. Men du ska inte bygga så att den ena fläkten blåser luft in i en annan fläkt. Luften ska alltså bara passera en fläkt på vägen ut

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.