Fulkemisten
Jag har en liten verkstad på knappt 11 kubikmeter, ja den är rätt liten men den funkar, problemet är att så fort man slipar eller sågar något i den så blir luften full i damm och sedan alla verktyg och pryttlar också. Planerar därför att sätta in en luftrenare. Jag har tänkt att bygga den utanför själva verkstaden under carporttaket som ligger i direkt anslutning till utrymmet. Således är inte storleken av största vikt men ändå såklart en begränsade faktor. Jag tänker mig två filterlådor för först ett G4 och sedan ett F5 eller F7 filter.

Filterlåda med öppen lucka som visar ett filter, för användning i luftrenare i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad luftrenare med G4 och F5 eller F7 filter för att minimera damm i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till sist en enkel frånluftsfläkt av paxtyp (27 liter/sek i bästa fall) som går igång när man tänder lampan eller medelst strömbrytare och sedan ett par krökar och ett tilluftsdon. Borde väl filtrera luften rätt ok eller tänker jag fel? Synpunkter emottages tacksammast. Ska man kanske köra på en kanalfläkt istället?

Ja, jag har spånuppsamlare kopplat till grovdammsugaren men det hjälper inte alltid, särskilt inte vid metallarbete.

Redigerat:
Jag hade valt kanalfläkten med varvtalsregulator, vsrvtalsregulator.
Jag har själv köpt det från Soliduct.

Hade först en paxfläkt för att ventilera bort svetsrök i ett mindre utrymme, men det blev avsevärt bättre med kanalfläkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.