P
Hittar trådar om platta ventilationskanaler från olika år, men ingen med aktuell information. Skulle behöva max 70 mm tjocka kanaler för att efterinstallera FTX. Men de som finns på t.ex. Biltema på 110x55 har alldeles för liten yta. Det finns 55x220 på luftbutiken men tycker att slutsumman blir väldigt hög med tanke på att det bara är plastkanaler och att samma lettiska rör landar på en fjärdedel i finland. Måste alltså finnas billigare att få tag på.

Har även hittat plåtrör med något större dimensioner än på biltema och för en mycket rimlig peng. Men jag är skeptisk till tätheten och otäta rör är det sista jag vill montera in i väggarna.

Problemet med de vanligaste förslagen är dels priset och dels dimensionerna, över 80 mm gör det väldigt mycket krångligare att montera.

Dubbla runda rör?

En "riktig" plåtslagare kan tillverka kanaler.

Protte

• Gilla
Violina
  • Laddar…
P
plåtrickard plåtrickard skrev:
Dubbla runda rör?
Tänkbart ja. 100-rör? 110x55 motsvarar ett 80-rör, så om jag kör smalare rör än 100 kan jag lika gärna ta biltemas platta plastkanaler. Och med 100 blir det en besvärlig förtjockning av väggen.

P
prototypen prototypen skrev:
En "riktig" plåtslagare kan tillverka kanaler.

Protte
Får man det tätt då tro?

Man brukar kleta rätt mycket ventilationskitt på skarvar

Hur snyggt behöver det vara? Platta till ett runt rör....

P
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur snyggt behöver det vara? Platta till ett runt rör....
Ok, så kanske funkar de platta rör jag har hittat genom att jag smetar dom fulla med kitt?

Men nä, snyggt behöver det inte alls vara. Har sett att en del plattar till rör. Men är det inte stor risk att dom blir otäta?

Tänker att det dåliga med otäta rör inte bara är att det blir ineffektivt utan också att man blåser ut potentiellt fuktig luft inne i väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.