Hejsan.

Jag har ett FTX system i kåken och har ett 125 rör draget ner till källaren så jag har tilluft i ett utav rummen men skulle vilja ha det i gillestugan och gästrummet också men har ingenstans på övervåningen jag kan smyga ner några rör så tänkte man kanske kunde förlänga det rör som finns och koppla på 2 st tilluft till. Är det någon som vet om detta är möjligt? Eller är det för mycket för 1 enda rör

F
Det handlar flera saker. Är systemet dimensionerat för hela huset eller är det bara ”inslängt” utan någon tanke? Räcker aggregatet till för att öka totalflödet utan att bullra allt för mycket?
Du måste alltså antingen skruva upp totalflödet i systemet eller så kommer flödet i resten av systemet minska med lika mycket som du ökar i källaren.
Om du ökar flödet i röret kommer det att låta mer kring rör och ventiler.

Jag fick även lära mig av mina ventgubbar att om man har en stam (som du har) måste den gå rakt fram ända till sista donet, annars får man inte fram luften. De don som då blir på vägen får göras som avstick...

J johanfa skrev:
Jag fick även lära mig av mina ventgubbar att om man har en stam (som du har) måste den gå rakt fram ända till sista donet, annars får man inte fram luften. De don som då blir på vägen får göras som avstick...
Hur skulle man annars göra om inte man skulle göra avstick från stammen?

Har i dagarna avslutat kompletterande dragning av två nya tilluft i min källare i samband med att jag delat upp gillestugan till två rum. Har sen tidigare 125 stam som kommer ner i pannrummet och försörjer ett sovrum vägg i vägg till pannrummet med tilluft. Nu har jag dragit ytterligare cirka 7m 125 rör synligt i innertaket via tvättstugan för att förse de två nya rummen med tilluft. Funkar bra men kommer att göra ny injustering av don/aggregat när renoveringen är klar.

Blå cirkel = tilluft
Röd = Spirorör

Det som finns i förrådet i norra delen av källaren är det som finns idag, men önskar att få till i de andra 2 rummen också.
Hade ju tänkt att man sätter det i takvinkeln (skall riva taken i källaren och ersätta med nya paneltak i framtiden därav tänket) för det blir ju svårt att fälla in 125 rör under taket, så får borra igenom ett hål från förrådet och gå längs med hallen och i gillestugan finns en murstock som man får gå runt helt enkelt och sen borra ett nytt hål in i gästrummet.

Men tror ni som sagt att det är möjligt att "skarva på" det befintliga 125mm röret som går ner i förrådet och göra på detta sätt? självklart skall ju aggregat etc klara av detta men rent hypotetiskt.

• Ritning av källarplan med markerade ventilationssystem, blåa cirklar för tilluft och röda linjer för spirorör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stabbsson skrev:
Blå cirkel = tilluft
Röd = Spirorör

Det som finns i förrådet i norra delen av källaren är det som finns idag, men önskar att få till i de andra 2 rummen också.
Hade ju tänkt att man sätter det i takvinkeln (skall riva taken i källaren och ersätta med nya paneltak i framtiden därav tänket) för det blir ju svårt att fälla in 125 rör under taket, så får borra igenom ett hål från förrådet och gå längs med hallen och i gillestugan finns en murstock som man får gå runt helt enkelt och sen borra ett nytt hål in i gästrummet.

Men tror ni som sagt att det är möjligt att "skarva på" det befintliga 125mm röret som går ner i förrådet och göra på detta sätt? självklart skall ju aggregat etc klara av detta men rent hypotetiskt.
Om vi för diskussionens skull antar att du har ett aggregat som klarar flödet och ett system som är vettigt uppbyggt.

Då ska det inte vara några konstigheter att skarva på den. Flödesmässigt klarar du dig utan problem på en 125-kanal i källaren.

oskar.valta oskar.valta skrev:
Om vi för diskussionens skull antar att du har ett aggregat som klarar flödet och ett system som är vettigt uppbyggt.

Då ska det inte vara några konstigheter att skarva på den. Flödesmässigt klarar du dig utan problem på en 125-kanal i källaren.
Ja jag skall kolla upp med plåtslageren och leverantören Östberg och se om det är möjligt, är det inte det så visst då är det ju en sak men känns ju lite bättre och ha en plan färdig om ifall att det fungerar

Du nämnde inte om du tänkt öka det totala tilluftsfödet eller bara omfördela det. Om du ska öka det så behöver du ju planera var du ska öka frånluften också.

Donet i gillestugan kanske är lite överkurs i praktiken. Blåser du ut luften i hobbyrummet så lär den ju passera gillestugan sedan.

B Bigfoot skrev:
Du nämnde inte om du tänkt öka det totala tilluftsfödet eller bara omfördela det. Om du ska öka det så behöver du ju planera var du ska öka frånluften också.

Donet i gillestugan kanske är lite överkurs i praktiken. Blåser du ut luften i hobbyrummet så lär den ju passera gillestugan sedan.
Finns en plan att sätta en extra frånluft intill rummet mellan trappan/badrummet då det är en gammal matkällare som är under min entré som är I etage så lågt i tak och ingen ventil i väggen så det luktar instängt som satan där. Så ja planen finns för mer frånluft från badrummet och givetvis öka detta i takt med mer tilluft.

Ja det kanske är överkurs med gillestugan. Men jag kan inte dra rör på andra sidan väggen och gå igenom pannrummet och in till gästrummet då det är massa rör och en värmepump i vägen. Och då blev det en liten "why not" tanke att likaväl som att det går igenom gillestugan så kan man sätta ett don där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.