P
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Swegons Casa serie är väldigt trevliga annars... Har du kollat på dom?
Hej, ja vi har även kikat på dem och väljer mellan deras och Östbergs, de senare fick dock bäst resultat i Eneergimyndighetens tester.Dock är SweGons R7 nästan dubbelt så dyr som Östbergs 200. R7 har 200 anslutning, men även gär borde ju gälla dimension för volym till kallvinden

• Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Har kikat på FTX aggregat så jag inte gör bort mig.
Jag har med utbyggnad 255 kvm BOY på entréplan, samt ev 35 kvm källare (Som bara blir teknikrum där FTX/Panna står, samt verkstad/varmförråd)
Östbergs 160 klarar ju upp till 280 kvm, så det blir kanske i minsta laget medan deras 200 klarar upp till 350 kvm.
Jag kikade då och noterade att den mindre modellen enbart har 160 rör som anslutnign medan den större har 25, jag förmodar det beror på större luftflöde.
Jag blev då lite orolig om mina 160 rör på vinden skulle räcka, men kom då på att det oavsett enabrt är entréplanets 250 kvm som skall dras på kallvinden, och då borde ju 160 rör räcka?

Mvh Pelle
Har du räknat på tryckfallen vid dimensioneringen? Jag valde att gå upp till 200mm rör på friskluft och avluft till mina 213kvm. Östberg 160 har om inte jag minns fel 200mm som anslutningar.

P
N NoOne2k skrev:
Har du räknat på tryckfallen vid dimensioneringen? Jag valde att gå upp till 200mm rör på friskluft och avluft till mina 213kvm. Östberg 160 har om inte jag minns fel 200mm som anslutningar.
Hej, nope, inte räknat på tryckfall, vet inte hur man räknar på det.
Östberg 160 har 160 rör, jag dubbelkollade det precis.

P PelleWidell skrev:
Hej, nope, inte räknat på tryckfall, vet inte hur man räknar på det.
Östberg 160 har 160 rör, jag dubbelkollade det precis.
Tittade lite närmare på hemsidan, det är tydligen skillnad på S och T versionen, där S versionen har 200mm anslutningar.

För att få till en korrekt dimensionering behöver du räkna ut tryckfallen och flödena för att få ett så tyst system som möjligt. Kan du inte göra det själv så ritar bland annat alig ventilation upp det hela åt dig Ventilationsritningar (ventilationsbutiken.se).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.