P
Har tänkt placera mitt aggregat på bottenvåningen mot den norra ytterväggen. Har lite problem med att placera avluft långt från uteluft p.g.a möjligheterna att dra kanaler.

Har möjlighet att dra ett rör ca 7 meter till södra väggen. Tänker att uteluft på norrsidan bör vara bäst på sommaren för att ta in sval luft och ha avluften på södra väggen. Och att det borde vara mindre kondensproblem med avluften, så att den blir mindre lidande av att transporteras långt.

Finns det några fördelar med att göra tvärtom och ta in luften från södra sidan? Vad är bäst sett över hela året? Med tanke på grannens eldande (ett problem fler har såg jag i en annan tråd), så kunde det tänkas komma in friskare luft från södra sidan där det är längre till granne.

Finns det annars några lösningar på att sätta avluft och uteluft nära varandra och ändå undvika rundgång?
 
P Patmark skrev:
Har tänkt placera mitt aggregat på bottenvåningen mot den norra ytterväggen. Har lite problem med att placera avluft långt från uteluft p.g.a möjligheterna att dra kanaler.

Har möjlighet att dra ett rör ca 7 meter till södra väggen. Tänker att uteluft på norrsidan bör vara bäst på sommaren för att ta in sval luft och ha avluften på södra väggen. Och att det borde vara mindre kondensproblem med avluften, så att den blir mindre lidande av att transporteras långt.

Finns det några fördelar med att göra tvärtom och ta in luften från södra sidan? Vad är bäst sett över hela året? Med tanke på grannens eldande (ett problem fler har såg jag i en annan tråd), så kunde det tänkas komma in friskare luft från södra sidan där det är längre till granne.

Finns det annars några lösningar på att sätta avluft och uteluft nära varandra och ändå undvika rundgång?
Du bör definitivt sätta uteluften på norrsidan för att slippa dra in solvärmd luft. Om du vill sätta av- och uteluft på samma ställe kan du sätta ett kombi-väggdon. Avluften "skjuts" iväg och uteluften sugs in undertill.

Exempelvis:
https://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/2875-combidon-svart-160-kombihuv.html
 
P
oskar.valta oskar.valta skrev:
Du bör definitivt sätta uteluften på norrsidan för att slippa dra in solvärmd luft. Om du vill sätta av- och uteluft på samma ställe kan du sätta ett kombi-väggdon. Avluften "skjuts" iväg och uteluften sugs in undertill.

Exempelvis:
[länk]
Ok, då håller jag fast vid uteluftens placering. Är det någon skillnad på det där och att sätta ett galler bredvid en huv? Gör den något där inne?
 
P Patmark skrev:
Ok, då håller jag fast vid uteluftens placering. Är det någon skillnad på det där och att sätta ett galler bredvid en huv? Gör den något där inne?
Nej, den gör inget speciellt där inne, så visst går det att göra en lösning med 2 separata enheter.

Rent krasst handlar det om att skjuta iväg avluften tillräckligt mycket för att undvika kortslutning och att få en låg hastighet över uteluftsgallret för att inte få medryckning av vatten, snö m.m.
 
P
Aha, så det kan vara värt att gå upp till 150/160 bara genom väggen för att få ner hastigheten? Fastän alla stosar på aggregatet är 125 och det är några dm genom väggen?
 
P Patmark skrev:
Aha, så det kan vara värt att gå upp till 150/160 bara genom väggen för att få ner hastigheten? Fastän alla stosar på aggregatet är 125 och det är några dm genom väggen?
Absolut kan man sätta en dimension större på uteluftsgallret, och sätta en dimensionsförändring på insidan.
 
P
Okej, intressant. Och det hjälper för att sänka farten?

Låter som att du inte tycker att det är värt att dra rör 7 m bort iallafall?
 
P Patmark skrev:
Okej, intressant. Och det hjälper för att sänka farten?

Låter som att du inte tycker att det är värt att dra rör 7 m bort iallafall?
Absolut, luften fördelas över gallrets area, så en större area ger en lägre hastighet.

Om det är lätt att dra avluften dit och man vill eliminera risken för kortslutning så är det väl ett alternativ. Hade det varit uppe på en vind hade jag nog satt galler för uteluft och takhuv för avluft.

Men, nej, jag tycker nog inte att det är värt att dra iväg avluften 7 meter.
 
P
Okej. Tack ska du ha för tipsen!
 
P Patmark skrev:
Okej. Tack ska du ha för tipsen!
Visst, lycka till!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.