2 474 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
FTX system i villa med självdrag + få ned radon
Hejsan,
Vi har nyligen flyttat till en sutterängvilla byggd 1961 med självdrag, bergvärmepump och originalfönster.
Vi har mätt upp förhöjt radon (främst i källaren) på grund av markradon. Vi har bara bott i huset i några månader och upplever att det drar ganska mycket från fönstren så vi måste höja bergvärmepumpen ganska mycket för att det inte ska vara jättekallt.
Det vi funderar på är hur vi ska prioritera när vi ska renovera. Är det värt att byta fönstren för att slippa att det drar och blir kallt? I sånt fall känns FTX system som ett måste då jag inte tror det räcker med nya fönster med ventillation (för radonens skull). Vår tanke är även att ett FTX system får bort mycket radon och på så vis slipper vi installera en radonsug. Hur hade ni tänkt och resonerat? Värt att nämna är att vi ska dränera huset och hoppas då att värmen går upp en aning (källarväggarna är kalla som det är nu) samt på sikt byta bergvärmepumpen då den är gammal.
Får ursäkta ett ganska rörigt inlägg men det är många olika scenarion att fundera på och som hänger ihop på lite olika sätt. Tar tacksamt emot era åsikter
Vi har nyligen flyttat till en sutterängvilla byggd 1961 med självdrag, bergvärmepump och originalfönster.
Vi har mätt upp förhöjt radon (främst i källaren) på grund av markradon. Vi har bara bott i huset i några månader och upplever att det drar ganska mycket från fönstren så vi måste höja bergvärmepumpen ganska mycket för att det inte ska vara jättekallt.
Det vi funderar på är hur vi ska prioritera när vi ska renovera. Är det värt att byta fönstren för att slippa att det drar och blir kallt? I sånt fall känns FTX system som ett måste då jag inte tror det räcker med nya fönster med ventillation (för radonens skull). Vår tanke är även att ett FTX system får bort mycket radon och på så vis slipper vi installera en radonsug. Hur hade ni tänkt och resonerat? Värt att nämna är att vi ska dränera huset och hoppas då att värmen går upp en aning (källarväggarna är kalla som det är nu) samt på sikt byta bergvärmepumpen då den är gammal.
Får ursäkta ett ganska rörigt inlägg men det är många olika scenarion att fundera på och som hänger ihop på lite olika sätt. Tar tacksamt emot era åsikter
Oavsett typ av ventilation (FX, FTX eller självdrag) så är det flödet samt omsättningen avgammal luft som spelar roll, inte systemtyp. Givetvis är det bättre energimässigt och omsättningsmässigt om man gör ett nytt FTX system men det kostar en slant. Oftast kan man få tillräckliga flöden genom spaltventiler i fönster.
Vad har ni för värden i boendedelen kontra källaren?
Vad har ni för värden i boendedelen kontra källaren?
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Det skulle väl bli ännu kallare av att bara sätta in ventiler i fönstren..? Därför vi funderar på FTX, för både bättre luft/värme och för att få ned radonet.H huggan skrev:Oavsett typ av ventilation (FX, FTX eller självdrag) så är det flödet samt omsättningen avgammal luft som spelar roll, inte systemtyp. Givetvis är det bättre energimässigt och omsättningsmässigt om man gör ett nytt FTX system men det kostar en slant. Oftast kan man få tillräckliga flöden genom spaltventiler i fönster.
Vad har ni för värden i boendedelen kontra källaren?
I källaren hade vi 660 i ett rum och 880 i ett annat. På övervåningen 280 samt 380.
Om det hade varit radon i byggmaterialet så hade en ökad luftomsättning hjälpt att sänka radonvärdet. Med markradon är inte sambandet riktigt så enkelt. Markradon kommer in i huset på grund av tryckskillnader, ett större undertryck i huset ger således en större inflöde av radon. En balanserad ventilation (FTX) är därför att föredra då man med en sådan ventilation generellt har mindre undertryck än med F-ventilation. Detta förutsätter naturligtvis en noggrann injustering samt att man åtgärder otätheter i huset i största möjligaste mån.V verydisco skrev:Hejsan,
Vi har nyligen flyttat till en sutterängvilla byggd 1961 med självdrag, bergvärmepump och originalfönster.
Vi har mätt upp förhöjt radon (främst i källaren) på grund av markradon. Vi har bara bott i huset i några månader och upplever att det drar ganska mycket från fönstren så vi måste höja bergvärmepumpen ganska mycket för att det inte ska vara jättekallt.
Det vi funderar på är hur vi ska prioritera när vi ska renovera. Är det värt att byta fönstren för att slippa att det drar och blir kallt? I sånt fall känns FTX system som ett måste då jag inte tror det räcker med nya fönster med ventillation (för radonens skull). Vår tanke är även att ett FTX system får bort mycket radon och på så vis slipper vi installera en radonsug. Hur hade ni tänkt och resonerat? Värt att nämna är att vi ska dränera huset och hoppas då att värmen går upp en aning (källarväggarna är kalla som det är nu) samt på sikt byta bergvärmepumpen då den är gammal.
Får ursäkta ett ganska rörigt inlägg men det är många olika scenarion att fundera på och som hänger ihop på lite olika sätt. Tar tacksamt emot era åsikter![]()
Baserat på detta resonemang är alltså FTX samt åtgärd på fönster att föredra. Byte eller renovering/tätning av befintliga beroende på skick. Detta kommer med all säkerhet att sänka radonvärdet, troligen under gränsvärdet på övervåningen men inte nödvändigtvis i källaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden