3 349 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Mekanisk frånluft
Flyttade in i ett radhus från -68 med självdrag i våras och vi har märkt under hösten och vintern att det inte är något drag i ventilationskanalerna.
Vi har haft en ventilationsfirma ute som rekommenderar att sätta en frånluftsfläkt uppe på taket som kopplas ihop med ventilation från kök, gästtoalett (på nerevåning) och badrum (på övervåning). Vi behöver även förbättra tilluft genom ventiler i två sovrum och vardagsrummet. Just nu sitter en kolfilterfläkt i köket och frånluftsventilen sitter bredvid fläkten så de är alltså inte ihopkopplade idag. Förslaget är då att även byta köksfläkt och koppla in den mot takfläkten.
Vi har fått en offert på allt detta på 60.000, vilket inte finns en möjlighet att vi kan betala inom den närmsta framtiden. Vid första besöket pratade vi om 30-40 vilket ändå kändes rimligt i förhållande till vad vi kanske skulle kunna lägga.
Ett helt annat alternativ som diskuterats är att sätta in paxfläktar på befintliga ventilationsrör på toa och i badrum samt även ta upp hål för de tilluftsventiler enligt första förslaget. Vi har ännu inte fått någon offert för detta.
Är offerten rimlig? Är det dumt att välja pax-fläktar istället? Är det stor skillnad mellan alternativen? Snälla hjälp mig med input då jag är helt ny på detta
Vi har haft en ventilationsfirma ute som rekommenderar att sätta en frånluftsfläkt uppe på taket som kopplas ihop med ventilation från kök, gästtoalett (på nerevåning) och badrum (på övervåning). Vi behöver även förbättra tilluft genom ventiler i två sovrum och vardagsrummet. Just nu sitter en kolfilterfläkt i köket och frånluftsventilen sitter bredvid fläkten så de är alltså inte ihopkopplade idag. Förslaget är då att även byta köksfläkt och koppla in den mot takfläkten.
Vi har fått en offert på allt detta på 60.000, vilket inte finns en möjlighet att vi kan betala inom den närmsta framtiden. Vid första besöket pratade vi om 30-40 vilket ändå kändes rimligt i förhållande till vad vi kanske skulle kunna lägga.
Ett helt annat alternativ som diskuterats är att sätta in paxfläktar på befintliga ventilationsrör på toa och i badrum samt även ta upp hål för de tilluftsventiler enligt första förslaget. Vi har ännu inte fått någon offert för detta.
Är offerten rimlig? Är det dumt att välja pax-fläktar istället? Är det stor skillnad mellan alternativen? Snälla hjälp mig med input då jag är helt ny på detta
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Så offerten är alltså på takfläkt, köksfläkt (vilket jag hoppas enbart är en volymkåpa utan fläkt), några väggventiler och kanaldragning? Spontant utan att ha sett förutsättningarna låter 40 mer rimligt än 60. Jag hade inte köpt det systemet för 60.C CeciliaD skrev:Flyttade in i ett radhus från -68 med självdrag i våras och vi har märkt under hösten och vintern att det inte är något drag i ventilationskanalerna.
Är offerten rimlig? Är det dumt att välja pax-fläktar istället? Är det stor skillnad mellan alternativen? Snälla hjälp mig med input då jag är helt ny på detta![]()
Pax-fläktar + ventiler är väl en gångbar lösning, men se till att ordna med en "riktig" köksfläkt istället för kolfilter.
Hej Cecilia,
Självdrag innebär att kanaler finns till tak. Den kanal som sitter ovanför spis är en imkanal och får ej kopplas ihop med övriga av brandskäl. Den bredvid spis är en frånluft och går till tak eller ihop med övriga.
Att trycka på med paxfläkt kan enbart göras om man vet att den kanalen går ensam direkt till tak utan att delas upp till andra rum. Annars trycker du ut luften till andra rum i stället för tak.
Så alternativet en takfläkt som suger ut luften bättre , är då de enklaste men att hålla imkanal utanför och köra med egen spisfläkt till denna kanal
Priset förstår jag ej vad den kommer ifrån en takfläkt ligger på dryga 2000:- plus vartalsregelering ca 600:-
https://soliduct.se/takflakt-tfsr-160-gra.htm
Kan ej kosta 58000 att montera men måste vara någon frånluftvärmepump eller nått
givetvis skall tilluft finnas i varje sovrum, ytterligare några hundra
Självdrag innebär att kanaler finns till tak. Den kanal som sitter ovanför spis är en imkanal och får ej kopplas ihop med övriga av brandskäl. Den bredvid spis är en frånluft och går till tak eller ihop med övriga.
Att trycka på med paxfläkt kan enbart göras om man vet att den kanalen går ensam direkt till tak utan att delas upp till andra rum. Annars trycker du ut luften till andra rum i stället för tak.
Så alternativet en takfläkt som suger ut luften bättre , är då de enklaste men att hålla imkanal utanför och köra med egen spisfläkt till denna kanal
Priset förstår jag ej vad den kommer ifrån en takfläkt ligger på dryga 2000:- plus vartalsregelering ca 600:-
https://soliduct.se/takflakt-tfsr-160-gra.htm
Kan ej kosta 58000 att montera men måste vara någon frånluftvärmepump eller nått
givetvis skall tilluft finnas i varje sovrum, ytterligare några hundra
Tack snälla för svaren. Jag tror att jag missförstod vad gäller koppla samman köksfläkt med övriga ventilationen. Dom menade nog att ventilationskanalen i köket ska fortsätta vara separat men att byta ut kolfilterfläkten till en köksfläkt som kopplas på en befintliga kökskanalen men den ska vara separerad från fläkten på taket.
Vi ska höra med ett par andra företag också för att få nått mer jämförbart.
Så småningom kommer vi renovera köket men det kommer dröja några år. Är det ett alternativ att bara strunta i köket sålänge och köra paxfläktar eller takfläkt för badrummen samt tilluftsventiler i sovrummen. Och sedan när vi renoverar så köper vi en köksfläkt som kan kopplar in i den kanalen som finns i köket?
Vi vet också hur kanalerna går, dom går var och en för sig upp till taket.
Så här ser offerten ut..
Dag 1
1.Ombyggnadtion av skorsten
2.Plåtarbete
3.Fogning och isolering
4.Installation av takfläkt TFSK 200 TFSK 200 Svart - AC-fläktar - Takfläktar - Systemair
5.El dragning och styrning till EC motor / Elarbete
6.Installation av ip klassad strömbrytare
7.Installation av potentiometer(styrning till fläkten)
Dag 2
1.Demontering av kolfilterfläkt
2.Montering av spisfläkt/rostfri med motor exempel: 725 60cm Tender Rostfritt stål (franke.com)
3.Ny kanaldragning
4.Göra om i im-kanalen
5.Dimma ner från 150 till 125
6.Installation av köksslang
7.El arbete
8.3st håltagningar genom träfasad
9.Installation av 3st friskluftsventiler
10.Byte av 2st självdragsdon till frånluftsdon
11.Mätning av luftflöde
12.Injustering av luftflöde
13.Protokoll
Vi ska höra med ett par andra företag också för att få nått mer jämförbart.
Så småningom kommer vi renovera köket men det kommer dröja några år. Är det ett alternativ att bara strunta i köket sålänge och köra paxfläktar eller takfläkt för badrummen samt tilluftsventiler i sovrummen. Och sedan när vi renoverar så köper vi en köksfläkt som kan kopplar in i den kanalen som finns i köket?
Vi vet också hur kanalerna går, dom går var och en för sig upp till taket.
Så här ser offerten ut..
Dag 1
1.Ombyggnadtion av skorsten
2.Plåtarbete
3.Fogning och isolering
4.Installation av takfläkt TFSK 200 TFSK 200 Svart - AC-fläktar - Takfläktar - Systemair
5.El dragning och styrning till EC motor / Elarbete
6.Installation av ip klassad strömbrytare
7.Installation av potentiometer(styrning till fläkten)
Dag 2
1.Demontering av kolfilterfläkt
2.Montering av spisfläkt/rostfri med motor exempel: 725 60cm Tender Rostfritt stål (franke.com)
3.Ny kanaldragning
4.Göra om i im-kanalen
5.Dimma ner från 150 till 125
6.Installation av köksslang
7.El arbete
8.3st håltagningar genom träfasad
9.Installation av 3st friskluftsventiler
10.Byte av 2st självdragsdon till frånluftsdon
11.Mätning av luftflöde
12.Injustering av luftflöde
13.Protokoll
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej, Kör pax så länge
Min of-förfråga skulle nog bli denna när de e dags för renovering
Plåtis att fixa takmontage för anpsassning av takfläkt samt imkanal
Elgubbe. Dra el till takfläkt + regulator + köksfläkt
Byggis för renovering , montage köksfläkt + don
Sotaren Justera in flöde + protokoll
Min of-förfråga skulle nog bli denna när de e dags för renovering
Plåtis att fixa takmontage för anpsassning av takfläkt samt imkanal
Elgubbe. Dra el till takfläkt + regulator + köksfläkt
Byggis för renovering , montage köksfläkt + don
Sotaren Justera in flöde + protokoll