Hej,
Vi bor i ett hus med självdrag och jag skulle vilja installera en paxfläkt i badrummet på nedervåningen så vi kan dra ut luften lite ordentligt. Tanken är att sätta in dem i befintlig kanal men då undrar jag lite om jag kan få följdproblem som någon kanske kan hjälpa mig med?
Ventilationsröret går ihop med röret från badrummet på övervåningen och sedan upp till taket. Finns ingen fläkt på övervåningen.
Finns det risk att den fuktiga luften från bottenplanet pumpas ut i badrummet på övervåningen? Ska jag ha fläktar i båda badrummen för att lösa detta eller ska man sikta på en lösning på skorstenen så den drar ut luft från alla kanaler?

Hur hade ni gjort?

Luftflödet tar den lättaste vägen. Det finns en risk att du får in lite av frånluften i det övre badrummet om du ökar luftflödet med en fläkt.
Nu sitter det väl en ventilanordning i det övre badrummet som till en viss del kommer att hindra luftflödet in i badrummet.

Sedan, så ha inte stora förhoppningar om att en "pax-fläkt" ska kunna ventilera ett helt hus. De är gjorda för små utrymme.

Tack för svar!
Pratade lite med lokala plåtslagaren på lunchen om detta och han skulle till en granne och förmodligen sätta en fläkt på skorstenen som drar ut luft fråga n alla kanaler förutom köksfläkten. Det lät som en bra lösning tyckte jag så efter att han gjort det åt grannen och vet hur det ser ut ska vi prata igen. Blir nog denna lösning.

Ja ska det bli ett bra flöde krävs det fläktar med effekter på ca 25-50 W.
Baksidan med detta är att du drar ut uppvärmd luft, som då ersätts med inströmmande kalluft, som sedan behöver värmas upp=ökad energiförbrukning.
För att komma runt detta finns det FTX-system som värmer inkommande luft med den avgående.

Plåtslagaren nämnde detta med. Han sa att vi kan byta ventilerna till såna som går att justera flödet på och sen mäta flödet. FTX blir för avancerat tror jag.

E etompau skrev:
Baksidan med detta är att du drar ut uppvärmd luft, som då ersätts med inströmmande kalluft, som sedan behöver värmas upp=ökad energiförbrukning.
För att komma runt detta finns det FTX-system som värmer inkommande luft med den avgående.
E etompau skrev:

Hur gammalt är huset? Äldre hus med originalfönster (2 glas) är ofta så pass otäta att det "automatiskt" får en ventilation.
I badrummen kunde du ju ex. sätta två pax-fläktar som kör med ett lägre grundvarv och då håller dessa utrymme torra och fräscha. Troligtvis enklare och billigare än att montera en ny fläkt på taket.

Vi får se vart det landar. Vi bytte hälften av fönstren i våras och resten nu våren som kommer så huset börjar bli lite tätare än innan. Huset är från -78.
Tack för möjliga lösningar iaf.

E etompau skrev:
Hur gammalt är huset? Äldre hus med originalfönster (2 glas) är ofta så pass otäta att det "automatiskt" får en ventilation.
I badrummen kunde du ju ex. sätta två pax-fläktar som kör med ett lägre grundvarv och då håller dessa utrymme torra och fräscha. Troligtvis enklare och billigare än att montera en ny fläkt på taket.

E etompau skrev:

Majgårdarna
Sätt en paxfläkt i badrummet på övervåningen oxå.
Det är ju inga stora kostnader.
Pax Calima är en bra fläkt där du kan sätta ett grund varvtal på den.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Sätt en paxfläkt i badrummet på övervåningen oxå.
Det är ju inga stora kostnader.
Pax Calima är en bra fläkt där du kan sätta ett grund varvtal på den.
avvaktar pris för fläkt på taket först då det lät som en mer rejäl lösning. Tack för tips ändå.

• Gilla
1
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
avvaktar pris för fläkt på taket först då det lät som en mer rejäl lösning. Tack för tips ändå.
Hur gjorde du?

V Villa1949 skrev:
Hur gjorde du?
hej,
Väntar fortfarande på besked. Dette mycket nyproduktion i området som han fått uppdrag till spyan har inte varit här ännu. Pratade lite med grannen som fått arbetet utfört iaf och de var nöjda med arbete och resultatet efter fläkt på taket så det är nog det spåret vi ska gå efter med.

O Oskpet skrev:
hej,
Väntar fortfarande på besked. Dette mycket nyproduktion i området som han fått uppdrag till spyan har inte varit här ännu. Pratade lite med grannen som fått arbetet utfört iaf och de var nöjda med arbete och resultatet efter fläkt på taket så det är nog det spåret vi ska gå efter med.
Hej! Har ni fått offert än?

Hej,
Ingen offert, tack för påminnelsen:) Jag har lite glömt bort detta.. Om/när jag får svar skriver jag det här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.