Hej
Bor i ett hus med källare och med självdrag, bergvärme monterat.
Nu under kalla delen av året kan jag känna ett visst drag i kanalen i murstocken där tidigare oljepanna varit installerad.
Jag misstänker att detta kommer upphöra när det blir varmt ute. .
Har läst om en del som använder fläkt uppe i skorstenen för att dra ut ur alla pipor.
Idag har jag intellivent fläktar i badrum/tvättstuga och har monterat fönsterventiler.
Min idé är att montera en fläns och koppla på en justerbar kanalfläkt mot den gamla oljekanalen
Vad tror ni, är det ett bra sätt att behålla luftflödet genom murstocken?
/marcus
Nu under kalla delen av året kan jag känna ett visst drag i kanalen i murstocken där tidigare oljepanna varit installerad.
Har läst om en del som använder fläkt uppe i skorstenen för att dra ut ur alla pipor.
Idag har jag intellivent fläktar i badrum/tvättstuga och har monterat fönsterventiler.
Min idé är att montera en fläns och koppla på en justerbar kanalfläkt mot den gamla oljekanalen
/marcus
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Hej, är i ungefär samma sits som du med självdragsventilation. En varm sommardag när det är varmt och vindstilla så är ventilationen obefintelig...mackee skrev:
Hej
/marcus
Jag tror du ska satsa på att sätta en lite bättre kanalfläkt så högt upp i ventilationssystemet som möjligt(Badrum på ovanvåning). Min plan som jag hoppas hinna fixa innan sommaren är en östbergs EC 125 som är styrd med en plejd 0-10v controller. Fläkten går på lågfart hela tiden, men på sommaren så tänker jag att jag programmerar den till att gå upp i fart lite innan man går och lägger sig.
Jag har som sagt inte facit på detta, men någon annan kan ha gjort liknande och kan svara.
Har du någon mer info om hur ventilationen ser ut? Vart går alla rör ut, är de sammankopplade till en huvudstam någon stans?
Hej
Ventilationen på övervåningen tycker jag fungerar OK i dagsläget, har fläkt i badrummet och får ett drag I fönsterventilerna.
Jag kör med Aqara temp/fukt sensorer så jag ser skillnaden när jag justerar fläkt och ventiler.
I murstocken går 4 pipor, kök, badrum ,tvättstuga och till gamla oljepannan.
Dock används inte pipan till tvättstugan då tidigare ägare gjort ett hål i väggen istället.
Pannrummet och garaget är det öppet mellan, så tanken med kanalfläkten är att ventilera källarplanet lite bättre.
Hade tänkt styra med en zigbee dimmer och styra farten efter temp och luftfuktighet.
Duger det med en biltema kanalfläkt eller ska man satsa på något "proffs" märke? Tänker främst driftsäkerhet och inte ljudnivå.
Ventilationen på övervåningen tycker jag fungerar OK i dagsläget, har fläkt i badrummet och får ett drag I fönsterventilerna.
Jag kör med Aqara temp/fukt sensorer så jag ser skillnaden när jag justerar fläkt och ventiler.
I murstocken går 4 pipor, kök, badrum ,tvättstuga och till gamla oljepannan.
Dock används inte pipan till tvättstugan då tidigare ägare gjort ett hål i väggen istället.
Pannrummet och garaget är det öppet mellan, så tanken med kanalfläkten är att ventilera källarplanet lite bättre.
Hade tänkt styra med en zigbee dimmer och styra farten efter temp och luftfuktighet.
Duger det med en biltema kanalfläkt eller ska man satsa på något "proffs" märke? Tänker främst driftsäkerhet och inte ljudnivå.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden