Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Ventilation mellan hus och inglasning

1. H
    Medlem · Stockholm · 92 inlägg

haeh

Medlem
    Hej!

Har i höstas glasat in ett utrymme på 10 m2 på altanen i direkt anslutning till huset.
    Altandörrar från vardagsrummet går ut i inglasningen.

Ventilationen i huset är av frånluftsteknik (Bergvärme med återvinning av luft från bad/tvätt och kök, NIBE FLM30). I vardagsrummet sitter två stycken ventiler som suger in ny fräsch luft.

Nu har den ena ventilen hamnat mitt i inglasningen och redan nu blir det 40 grader där inne när solen ligger på (söderläge). Kan bara drömma om hur varmt det blir i sommar.

Har i inglasningen installerat en PAX värmeförflyttare för att blåsa ut varmluft utanför. Sitter högt upp på ena sidan. Lågt ner på andra sidan sitter två ventiler som ska suga in svalare luft. Har inte hunnit koppla in denna ännu så jag vet inte hur stor nytta den gör. Men jag har liknade lösning i ett fristående uterum där det lätt blir 40-50 grader om det är stängt. Fläkten hänger då inte med. Fast samtidigt vet jag inte hur varmt det blir om jag inte har den.

Nu undrar jag några saker.
    Eftersom den ena ventilen i vardagsrummet går ut i inglasningen innebär det att sommartid kommer betydligt varmare luft att sugas in i huset den vägen. Bör jag stänga den ventilen sommartid för att förhindra detta?
    Blir det då för litet flöde in i huset? Finns ju som sagt en ventil till i samma rum och andra ventiler i alla andra rum.

En annan idé...
    Funderar på att sätta in en kanalfläkt i den aktuella ventilen för att kunna flytta luft.
    Vilket håll är då lämpligast?
    Använda den vår/höst för att suga in uppvärmd luft i huset för att "hjälpa till" med uppvärmningen?
    Använda den sommartid för att suga ut varm luft ur vardagsrummet? Kanske inte så bra då ventilationen då går åt "fel" håll?
    Eller ska jag bara ha det som en vanlig ventil som det är idag?
    Eller en fläkt åt varje håll? Antar att det inte finns kanalfläktar som kan styras att blåsa åt båda hållen?

Tips och idéer mottages gärna.

- Mvh Håkan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.