Hej alla kunniga!

Är relativt nybliven husägare och har flyttat in i ett hus med ett nyinsatt FTX-system som går genom hela huset på 113kvm + källare på 113kmv. Klimatet både på markplan och källarplan är oerhört bra, så där har jag absolut inga klagomål. Källaren är dessutom dränerad och tilläggsisolerad så ur den synvinkeln kan det nog inte bli bättre. Men där är en sak som jag undrar om det är som det ska, eller om det går att göra något åt det i alla fall.

De utblås från FTX-ventilationen som sitter i hela huset blåser oerhört mycket luft. Det i sig är inget större bekymmer utan bara skönt att luften rör på sig, men det låter oerhört mycket. Systemet i sig bullrar eller viner absolut inte, utan ljudet som jag finner extremt hörbart och påtagligt är själva blåset (om jag gör mig förstådd..?) Ska det vara så att det är så påtagligt att det är svårt att tänkta på något annat när man exempelvis går och lägger sig?

Det går givetvis att ställa in luftflöde via kontrollen, men den ska enligt förra ägarna stå på ”Normal” (finns Low och High också) vid vanlig drift.

Kan jag göra något för att minska ”blåsljudet” eller låter FTX-ventilation så mycket bara?

Tack på förhand alla fina!

/Thomas

De tre lägena är förmodligen programmerade av installatören. Eller ska i vart fall ha blivit det. Då troligen den nivå som kallas "normal".

På den FTX jag har är flödena injusterade i grunden enligt Boverkets norm, att all luft i huset byts på två timmar. Vilket då blir halva, 50 % på en timme.
Vi är två i hushållet och har då valt 30 % på en timme.
Inget som man kan läsa av via fjärr
e t c.

Vem och när gjordes injustering, är väl första frågan man ställer sig?
Har det överhuvudtaget gjorts, med tanke på att det blåser frisk?

Inget som man pillrar med själv, utan kunskaper och flödesmätningsinstrument.

Dessutom beroende på hur huset konstruerats, så talar man om under-, över- och balanserat tryck i huset i förhållande till omgivningen.

Vad heter aggregatet?

Är det ett aggregat för båda våningarna?

Redigerat:
Jag har kört med FTX i 15 år utan problem. Gästrummet som ligger precis ovanför anläggningen ger dock svag vibration. Som tidigare skrivits - ta in ett proffs för justering av installationen.

H Hybro skrev:
De tre lägena är förmodligen programmerade av installatören. Eller ska i vart fall ha blivit det. Då troligen den nivå som kallas "normal".

På den FTX jag har är flödena injusterade i grunden enligt Boverkets norm, att all luft i huset byts på två timmar. Vilket då blir halva, 50 % på en timme.
Vi är två i hushållet och har då valt 30 % påen timme.

Vem och när gjordes ev i justering, är väl första frågan man ställer sig?

Inget som man pillrar med själv, utan kunskaper och flödesmätningsinstrument.

Dessutom beroende på hur huset konstruerats, så talar man om under-, över- och balanserat tryck i huset i förhållande till omgivningen.

Vad heter aggregatet?

Är det ett aggregat för båda våningarna?
Wow, tack för bra info. När det är justerat vet jag inte, men förmodligen när det sattes in 2016. Tveksamt om det är justerat sedan dess, troligtvis inte.

Aggregatet är ett Systemair VR700 tror jag bestämt och det är ett aggregat till båda planen.

Kan tillägga - att det blåser friskt känns som en underdrift. Man känner draget när man ligger i sonens säng, det liksom blåser på en trots att donen är riktade att blåsa rätt mot motsatt vägg. Rummet är ca. 8kmv.

thoka thoka skrev:
Man känner draget när man ligger i sonens säng,
Inget bra då kan man bli förkyld, enda är nog att sänka farten och ev. öppna något don som sitter i stora rummet eller liknande, mer luft där mindre på annat ställe.

Om det blåser såpass in, så drar det säkert ut, ungefär lika mycket.
Och med det, även värmen.
Värme som visserligen återvinns til kanske 80 % i aggregatet, men en hel del försvinner på vägen, genom rörisolering mm.

Mät tempen ut ur några av tilluftsdonen, de som det blåser ur.
Som en första koll.

Källan till ett ljudproblem kan vara svårt för lekman att fastställa.
I ventilationsystem beror oljud från fläkten i sig eller ett strömningljud vid hög lufthastighet.

Oljud från fläkt är enklast att ljuddämpa bort, helst så nära fläkten som möjligt.
Strömningsljud från luftdon oavsett från-/tilluftsdon beror oftast på att luftflödet är högre än vad det är designat för. Är det luftdon som har justerbar strypning uppstår ljud lätt om de är hårt strypta.

Min rekomendation är att anlita en fackman mätning och injustering. Har man oljud därefter kan densamma hjälpa till med vidare åtgärder såsom ljuddämpare, bättre don mm

• Gilla
thoka
  • Laddar…
Jag hade samma problem som du nämner när vi installerade nytt FTX system.

-Lät mycket från tilluftventilsventilerna
-Blåste mycket på en när man låg i sängen

Påtalade detta för ventfirman, de gjorde ny injustering och kom fram till att de satt fläktarna på för hög hastighet vid installationen. Det blev mkt bättre, de vred även själva luftstyrningen i tilluftsventilerna så de riktades bort från sängarna

Låter direkt som ett feljusterat aggregat. Har du inget injusteringsprotokoll så är det bara att ringa ventfirma eller sotare som kommer och justerar in agget. Det är kanske även dags att byta filter innan justeringen.

Våra tilluftsdon är riktade mot ytterväggarna, alltså mot fönster och radiatorerna. Har aldrig upplevt att det blåser förutom när jag hjälper kärringen med nån gardin eller nått och man står på en stol med huvudet uppe vid taket.

Min vän, som jobbade som miljökonsult, menade att det var onödigt kraftigt vädrande i mitt hus, när vi justerade enligt Boverkets norm, att all luft i bostaden ska vara utbytt på två timmar. Detta är en norm gällande två vuxna o en skock ungar.
Typ elda för kråkorna.

- Även om verkningsgraden på aggregatet anges till t ex 85 %, så gäller det inte hela anläggningen.

Mycket energi försvinner i alla kanaler.
Så totala verkningsgraden är mycket lägre. Kanske bara 50 %.

- Oavsett är vi numer bara två vuxna och en hund.
Har justerat luftväxlingen till ca 40 % på två timmar.
Inget oljud eller blåst i håret.

Och verkningsgraden på själva aggregatet är fortfarande 85 % :rofl:

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.