Ventilation
Mattias_Jo1: Hej. Tänkte byta ut några till luftddon och åkte på patrul. Vad gör jag nu? De don jag köpt är DN100 resp DN125. Nu verkar det sitta en som går från DN100 till 115mm:oops: Nästa fråga är om jag skall ta bort övergången, hur kommer jag åt popp nitarna och borra ur dem? De kan ju även limmat skiten även om jag får bort dessa. [bild] [bild]
Cider: Här är det själva FTX-fläkten som rensar bort pollen. Det mesta pollen hamnar i filtret för tilluften. Så snart pollensäsongen är slut, byter vi bada filtren i aggregatet. Men det är klart att en lättskött fasadventil underlättar.
Cancerman_777: [citat] Absolut. Det är det jag skrivit hela tiden.
Anderscurl: Vill du kunna styra ventilationen så är det bra att ha det tätt i övrigt. Kondens blir det när ytor är tillräckligt kalla för att fälla ut fukten ur den varmare luften. Kanske en fläkt högst upp närmast huset i den förlängda träväggen kan vara tillräckligt för att minimera problemen.
Avemo: Gamla luft luft-värmepumpar har vad jag förstår ofta bara ett relä i innedelen för direktstart av kompressorn i utedelen. För sådana lär det vara möjligt utan alltför stor insats att använda inne- och utedel från olika maskiner. De nyare brukar ha en inverter för att varvtalsstyra kompressorn och en datakommunikation mellan inne- och utedel. Jag tvivlar på att den fungerar utbytbart
martin7805: OM vi väljer att installera en bänkfläkt vill jag få ut matoset och i så fall måste jag dra en kanal genom betongplattan och ut. Finns det något regelverk var i plattan man får leda ut matoset? Om jag ex.vis har huset 4,5 m till grannes tomtgräns på ena sidan få jag då leda ut oset där?
Ola C: Efter att ha stått på ett väldigt provisoriskt lådtorn ett par dagar har ACn nu fått ett snabbkomponerat underrede. Hurtsar som stod i bra att ha högen på vinden har målats vita o till det har det snickrats ett underrede i alm, samma träslag som sängen. Nu står den så lågt det går, lägre ner så räcker inte slangen. [bild]
urbans: Bytte ut den gamla värmeväxlaren, en Bacho Minimaster och ACJ luftvärmepannan till ett Fläkt Woods paket, RDKM roterande värmeväxlare och ACJB luftvärmepanna. Allt har tuffat på bra i vår men nu i sommarvärmens svallvågor tycker jag att systemet har svårt att få ut sommarhettan, även som idag med 15° ute håller sig innertemperaturen envist kvar runt 24-25°. Har fått en ny
andreas12: [citat] Det är alldeles säkert bristande ventilation. Det jag var ute efter var mest vad jag skulle förlora genom att ventilera ut vid golv ist för som normalt högt upp. En 80cm diameter fläkt som går rakt ut ur väggen är inte något wow. Får väl bli att prova o se hur det fungerar i vinter..
grelle: [citat] Absolut, det tar bara mer plats när jag ska gömma det så att säga.
etompau: Ta en bild på grejorna så blir det enklare att ge några råd. Har du kollat på hustaket om där sitter någon kåpa som kan innehålla en fläkt?
LaszloG: [citat] Hej! Tack för ditt svar! Jodå, det har jag gjort och i samband med köpet av AC:n köpte jag ett fönsterkit. Av den kardborre/plasttyg/blixtlås modelllen. Funkade tills den självhäftande delen tänkte inte häfta längre. Totalt värdelös, speciellt när ditt fönster ligger lite högre upp (takkupefönster, som har en nedre fönsterkarm på ca 1m höjd). Denna höjd gör att AC:ns
Allt-i-alloMarion: [citat] [citat] Du kanske troligen redan fått svar, men när vi beställt ny mot från ventilationsshopen.se, kommer det en kondensator med, har aldrig haft hus tidigare å det fanns ingen kondensator kopplad på någon av våra sä jag vet inte var den ska sitta...
reez: Mitt heru tuggar fortfarande på efter mer än tio år, en rem till värmeväxlaren bytt de första åren, satte då två remmar för att säkra upp, filterbyte en gång årly, f7 i tilluft, f5 i frånluft. Supernöjd, men skulle vilja ha ut data till mobilen.
fannmo: [citat] Lite sent svar, men gjorde som du föreslog och det har funkat fint. Så nu är det bara att brygga på. Tack för hjälpen!
HasseTeknik: Om du ändrar något flöde, så finns ju risken att du får betala för en kompletterande OVK, men mät flödet ordentligt och se till att du har samma efteråt, så kan väl ingen klaga.
BirgitS: Som Jonatan skriver, det är viktigare med frånluft i badrum, toaletter, kök och tvättstuga än i en klädkammare. Men visst kan man ha frånluft i en klädkammare där uppe för att få mer lika antal frånluft och tilluft på samma våningsplan om det behövs.
avdpos: [citat] Tack! Jag glömde bort att jag frågat här och ringde Östbergs support. Och de beskrev det precis som dig. Så hittar någon annan tråden och har samma problem så är Tjoas svar korrekt, och vill man ha vägledning i denna mycket enkla process så är det bara att ringa Östbergs support
EmilÖrn: Fick du framgång i frågorna om kylbatteriet? Hur gjorde du
Ivan Tomasic: Hi, Fuse 500 mA at my RDKR was burned. When I replaced it it was immediately burned again. Anybody had the same experience? Anybody knows what is the most common cause for that? Thanks a lot!
PochM: [citat] Finemang. Yttervägg åt norr och innerdörr från söder. Ventil åt norr då helt enkelt. Tack för tipset
tombe691: [citat] misstänkte att det var något sådan, tyckte jag försökte men fick den inte att ta alls. Får göra ett nytt försök!
Renoveringssugen: Tack så jättemycket för era svar! Då vet vi hur vi ska göra!
Ludde Jakobsson: Har nu försökt förstå hur jag skall agera när det gäller en ny imkanal. Problemet mitt är att jag har gammalt taktegel och kan inte få tag i en takhuv som passar mina tegelpannor. Jag har också haft en ide om att flytta fläkten till taket för att få det lite tyst i köket. Nu till frågan Hur gör jag? Kan jag köpa någon form av genomföring och sedan be en plåtslagare göra en
Tompafix: [citat] Om du ska sätta två paxfläktar så ska du dra el till dessa också. Om du sätter en frånluft så kanske du även får frånluft i tvättstuga och kök, vilket du bör ha. Kolla vilka rör du har dragna idag och kontakta en ventfirma.
munge: Nu har jag iofs Heru, men sommarkyla ger ju en ganska obetydlig sänkning av inomhustemperaturen. Max 2 grader skulle jag säga.
BirgitS: Välkommen till forumet! Den typen av fläkt kallas ofta för kryddhyllefläkt och sådana går fortfarande att köpa om du tror att det går bra att installera en sån igen någonstans där ventilationsrören är åtkomliga.
Josth: Mineralullsmattor med hönsnät utanpå används för brandisolering av t.ex. imkanalen från köksfläkten. Cellgummi används för att t.ex. värmeisolera framledningsrör från pannan eller kondensisolera kylrör om den tejpas tätt.