1 501 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ventilationsfråga
Har idag en badrumsfläkt som går på ljusknapp, 80 mm diameter.
Sitter även ett luftintag i golvhöjd 100 mm i diameter.
I övrigt är det självdrag i huset.
Har enorma problem att bli av med fukt efter dusch och när kläder ska torka efter tvätt.
Samma gäller på vintern att det blir massa kondens på vattenrören .
Satte en kanalfläkt som blåste ut luften i det nedre venthålet och det verkar fungera kanon.
Är det dumt att sätta en fläkt permanent så nära golv eller jag får andra problem?
Tänkte sätta en liten kanalfläkt som blåser ut luft hela tiden och då sugs ny luft in genom självdraget.
Tacksam för tips och idéer.
Sitter även ett luftintag i golvhöjd 100 mm i diameter.
I övrigt är det självdrag i huset.
Har enorma problem att bli av med fukt efter dusch och när kläder ska torka efter tvätt.
Samma gäller på vintern att det blir massa kondens på vattenrören .
Satte en kanalfläkt som blåste ut luften i det nedre venthålet och det verkar fungera kanon.
Är det dumt att sätta en fläkt permanent så nära golv eller jag får andra problem?
Tänkte sätta en liten kanalfläkt som blåser ut luft hela tiden och då sugs ny luft in genom självdraget.
Tacksam för tips och idéer.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tvätten är torr på ca 1 timme med fläkten igång så någon avfuktare behövs nog inte.
Använde en ett tag innan men ska tömmas på vatten och tog ganska mycket plats..
Har alltid fått lära mig att fukten stiger med varmluften men antingen står det väldigt stilla här eller något för golvet blir väldigt fuktigt utan fläkt.
Här ser jag möjligheten att öka ventilationen utan att värmen sticker ut i onödan.
Använde en ett tag innan men ska tömmas på vatten och tog ganska mycket plats..
Har alltid fått lära mig att fukten stiger med varmluften men antingen står det väldigt stilla här eller något för golvet blir väldigt fuktigt utan fläkt.
Här ser jag möjligheten att öka ventilationen utan att värmen sticker ut i onödan.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är alldeles säkert bristande ventilation.Åsa Lund skrev:
Det jag var ute efter var mest vad jag skulle förlora genom att ventilera ut vid golv ist för som normalt högt upp.
En 80cm diameter fläkt som går rakt ut ur väggen är inte något wow.
Får väl bli att prova o se hur det fungerar i vinter..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden