Har idag en badrumsfläkt som går på ljusknapp, 80 mm diameter.
Sitter även ett luftintag i golvhöjd 100 mm i diameter.
I övrigt är det självdrag i huset.
Har enorma problem att bli av med fukt efter dusch och när kläder ska torka efter tvätt.
Samma gäller på vintern att det blir massa kondens på vattenrören .
Satte en kanalfläkt som blåste ut luften i det nedre venthålet och det verkar fungera kanon.
Är det dumt att sätta en fläkt permanent så nära golv eller jag får andra problem?
Tänkte sätta en liten kanalfläkt som blåser ut luft hela tiden och då sugs ny luft in genom självdraget.
Tacksam för tips och idéer.

Åsa Lund
För att torka kläder rekommenderar jag en avfuktare, annars är risken att torkningen tar så lång tid att tvätten istället möglar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter ju som att du har identifierat behovet, det behövs en fläkt som går kontinuerligt.

Men av avfuktare är bättre för att torka tvätt, särskilt nu under sensommaren.

Tvätten är torr på ca 1 timme med fläkten igång så någon avfuktare behövs nog inte.
Använde en ett tag innan men ska tömmas på vatten och tog ganska mycket plats..
Har alltid fått lära mig att fukten stiger med varmluften men antingen står det väldigt stilla här eller något för golvet blir väldigt fuktigt utan fläkt.
Här ser jag möjligheten att öka ventilationen utan att värmen sticker ut i onödan.

Åsa Lund
Skulle tro att golvet blir fuktigt eftersom det är så kallt att det blir kondens på ytan

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skulle tro att golvet blir fuktigt eftersom det är så kallt att det blir kondens på ytan
Hmm är 26 grader i huset..golven är varma nu under sommaren så tror inte det ska spela någon roll..
Vintern ok då det är torpargrund men nu ska det inte vara ett problem.

Åsa Lund
Märkligt
Där går jag bet

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Märkligt
Där går jag bet
Det är alldeles säkert bristande ventilation.
Det jag var ute efter var mest vad jag skulle förlora genom att ventilera ut vid golv ist för som normalt högt upp.
En 80cm diameter fläkt som går rakt ut ur väggen är inte något wow.
Får väl bli att prova o se hur det fungerar i vinter..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.