BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Den typen av fläkt kallas ofta för kryddhyllefläkt och sådana går fortfarande att köpa om du tror att det går bra att installera en sån igen någonstans där ventilationsrören är åtkomliga.
3 svar · 1,1k läst
·
J
Josth: Mineralullsmattor med hönsnät utanpå används för brandisolering av t.ex. imkanalen från köksfläkten. Cellgummi används för att t.ex. värmeisolera framledningsrör från pannan eller kondensisolera kylrör om den tejpas tätt.
2 svar · 1,2k läst
S
Squeeze: En standard villa går runt på 80-100k i dagens läge. Dock har en du stor biarea samt 1 plan till som komplicera montaget, lägg på säkert 40-50k till för den extra våningen. Nu vet jag inte omständigheterna men som sagt så är detta ett snitt. Med vänlig hälsning, Ventilation Montör
1 svar · 1,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: Om du saknar tilluftsventil i övrigt i källaren så kan badrumsventilen fungera som det helt naturligt. Då behövs det ett grundflöde och/eller kallrasskydd som redan nämnts.
4 svar · 3,2k läst
D
dam-dam: Hej! Jag planerar renoveringen av mitt kök (lägenhet i fastighet från 1906) men bekymrar mig över ventilationen. Min önskan är att: Flytta spisen cirka 1-2m till höger Ta bort merparten av överskåp Ta bort ett befintligt undertak på 2.6 meters och ta fram originaltak (ny takhöjd 3m) Flytta upp ventilationskanal längst med ny takhöjd Huset har mekanisk frånluft (stora fläktar på
0 svar · 2,3k läst
·
D
Denaxe: Hyffsat nyinflyttad i ett hus med med luftvärmeaggregat och till/frånluftsfläktar (ftx?) Inte alls hemma på dessa då vi hade vattenburen värme i förra huset med bergvärme. Jag har två aggregat som jag misstänker att ena är för tillluft och andra för frånluft som sitter i tvättstugan. Sedan sitter luftvärmeaggregatet i angränsande rum (se bilder nedan). Jag har dragit ner
0 svar · 1,8k läst
·
J
Josth: Tänkte på vattenburna modeller då såg jag sedan. T.ex. https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-fi18-m/ men det blir en helt annan prisklass om man ska ha vattenfyllda system. Har tyvärr inte sett det med gasfyllda golvaggregat. Edit: Här är en gasfylld modell som monteras i taket: https://luftmiljobutiken.se/produkt/daikin-fua71a-rzag71my1/ och här en annan:
5 svar · 1,0k läst
J
Josth: Hej! Sök återförsäljare i närheten av där ni bor. Kända märken som har god kvalitet är bl.a. Daikin, Fujitsu, Mitsubushi, Panasonic och Toshiba. Sedan beror det på hur avancerad lösning ni vill ha. För att få en bra överblick av modeller och märken och priser är t.ex. polarpumpen.se en bra sajt att söka information.
1 svar · 1,4k läst
A
Alex Holmén: Har ni några bra tips på fina diskreta ventilationsdon? Tycker de vanliga man ser i alla hem är så fula. Är de dyrare ventilationsdon även bättre på något sätt eftersom de är så mycket dyrare? Behövs det även ventilationsdon i mindre skafferi och förråd (1,5-2,5 kvm)? Har varit i ett äldre hus där deras lilla gästtoalett har en paxfläkt som sätts igång när man går in och
0 svar · 1,6k läst
·
E
Eldräven: Även om ingen person använder byggnaden så behövs ventilation för att den inte ska förstöras och börja mögla. Det vanliga är att man har en frånluftventil i toalettutrymme, våtutrymme och kök med mekanisk ventilation (dvs elektrisk fläkt). Det är standard och det finns goda skäl. Kök och badrum ger mer fukt och lukter som man inte vill få ut i resten av byggnaden. Där
29 svar · 7,6k läst
·
Tore Skogman
Tore Skogman: [citat] [citat] Tack för bra svar och då är jag med på att det funkar OK för värme. Det är inte aktuellt att flytta innedelen då den gör störst nytta vintertid på nedervåningen. Det är egentligen bara under vissa perioder på sommaren som det är ett problem att det blir för varmt på övervåningen. Finns det ingen annan tillfällig MacGyver lösning att få till från innedelen av
5 svar · 1,7k läst
·
B
Berka81: [citat] kanon! Stort tack!!!
10 svar · 2,1k läst
·
H
Husärlivet: [citat] Tack för hjälpen med val av placering av tilluftsdon. Gått några dygn nu och känns inte instängt längre på nedanplan. Bara 1 Ivar nu på åvanvåning. Mvh
44 svar · 4,0k läst
·
A
ador: Hej, kikar på isoleringen av husets tilluftssrör för eventuell komplettering av frikyla efter att den yttre solavskärmningen kommit på plats. Se bifogad bild (lite trångt utrymme). I grunden är jag osäker på skillnaden mellan "nät-" - och "lamellmatta" samt vad som specats för huset jämfört med vad som sitter monterat. Benämns den typ av isolering som bilden visar som "nätmatta"?
0 svar · 812 läst
·
A
Avemo: Det är värre än inte lönt. Det blir varmare inne om du inte släpper ut kylluften än om du är helt utan AC. Det finns ingen ventilationskanal man kan ansluta den till?
2 svar · 3,4k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, den blir bra.
1 svar · 2,1k läst
·
J
jesper---: [citat] Första så pratar du inte med PBL och BBR vafan de än är. Fel nummer. Andra så är detta ett offerlöst brott, likt köra 90 på en 80 väg. Vad är ett liv i tyglor?
19 svar · 4,8k läst
·
J
Jonas Blom: Hej Detta rör ska till köksfläkten i ett fridtidshus från 60talet. Tidigare ägare har inte brand isolera röret, vilket jag förstått att det måste göras?? Eller? Om jag nu ska göra det hur bär jag mig åt? Röret/utgången ligger precis under takfot på låg kall vind = finns absolut inget utrymme att komma åt röret från vinden. Vinden är tilläggsisolerad, paneltaket är bärande
0 svar · 3,6k läst
·
J
jesper---: [citat] [citat] Ett ventilationshål i golvet på "torpargrund" utan "väggar" är ok?
5 svar · 2,2k läst
P
Pyretgubbe: Det var min tanke också. Tusen tack för svaret. Och nej det är separata kanaler
2 svar · 2,0k läst
·
Elisabeth458
Elisabeth458: [citat] Vi har frånluftsfläktar i våtutrymmena (ovanvåning och källare) men i övrigt har vi bara ventilationsgaller i alla rum som leder luft genom ett hål i fasaden. Nu när jag har börjat läsa på om ventilation har jag förstått att det inte räcker för ett regelbundet luftutbyte, utan att vi även behöver fläktar för att luften ska röra tillräckligt på sig. Dessutom är det
8 svar · 3,0k läst
·
LassePe1
LassePe1: Hej! Är nybörjare på det här med ventilation, och skulle behöva lite råd om hur gå vidare. Håller på med köksrenovering, och kommer att gå ifrån konventionell takfläkt med egen kanal och "skorsten" och istället ha en fläkt integrerad i hällen och utblås genom husväggen. I samband med detta vill jag bli av med i alla fall röret som kommer ur innertaket - och lägga igen detta,
0 svar · 897 läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Det kanske inte är helt nödvändigt om du skilja punkterna även i höjdled. Utsug högt upp in intag låg ner. Om det ändå inte är tillräckligt kan man ju vispa om luften i rummet med tex en takfläkt.
11 svar · 2,6k läst
·
nino
nino: [citat] Vi har inte gjort nånting än faktiskt Ärendet har väl ramlat mellan stolarna
10 svar · 4,3k läst
T
Tjoa: Tyvärr väldigt lite. Systemet är byggt för att ventilera. Inte kyla. Dimensionering på kyla i ftx utan möjlighet till recirkulation ligger runt 2-3l/s och m2. Ventilera runt 0.35l/s och m2. Och dina rör är förmodlugen inte kondensisolerade vilket gör det till risky varma dagar att trycka kyld luft genom dem Köp en luft luft värmepump istället. Mest kyla för pengarna.
3 svar · 3,7k läst
J
Josth: Kyla sprids sämre/långsammare än värme och ytan som en LLVP klarar kyla är mindre än motsvarande yta för värme. Viktigt att ha markiser eller persienner där solen kommer åt. Placering A skulle jag köra på men inte så att luftströmmen kommer mot ev. matbord och man sitter och äter eller läser etc.
1 svar · 1,6k läst
·
B
buhu: En fråga jag undrar är hur en alliance lägenhet fläkt kan kommunicera med den tryckstyrda fläkten? Jag har blivit rekommenderad att installera en 724-10.
6 svar · 5,7k läst
·
V
Vector: Ja då måste du nog skriva själva frågorna om du vill ha hjälp....
1 svar · 1,2k läst
T
Tjoa: De med den nya styren. Du får larm på växlaren stup i kvarten.
6 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.