Håller på och inrättar en brygghörna i mitt nya garage. Har en köksfläkt sen förra bryggstället för att leda bort ångan vid koket (jag kokar bort ca 3 liter vätska per timme och gång).

Har en ventil i närheten av bryggverket jag tänkt koppla på köksfläkten på, men vet inte hur smart det är. Måste jag fixa någon slags genomföring och ta bort gallerventilen på utsidan? Betongväggen kanske inte gillar att vattenångan leds rätt igenom utan genomföring, men det kanske går om det bara sker någon gång ibland (typ 1 gång/mån)?

Kanske också behöver någon utstickare på utsidan för att inte ångan ska gå rätt in under panelen?
En enkel ventil i en betongvägg, synlig smuts och kondens, möjlig anslutning för köksfläkt i garagebyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grått ventilgaller i en betongvägg nära marken med småstenar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativet ser jag som att dra 8 m rör och leda ut ångan genom garagedörren, men det skulle jag helst undvika om det går.

Kan noll på området, så har svårt att se vilka delar som behövs eller om det ens är möjligt...

Jag skulle nog gå igenom med ett rör och släppa ut det åtminståne en halvmeter från fasaden på utsidan, för att undvika kondensering på fasaden.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle nog gå igenom med ett rör och släppa ut det åtminståne en halvmeter från fasaden på utsidan, för att undvika kondensering på fasaden.
Lite sent svar, men gjorde som du föreslog och det har funkat fint. Så nu är det bara att brygga på. Tack för hjälpen!

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.