Hej. Min takfläkt till frånluft ventalation stannade idag men hör att det låter från den så ström finns men den står stilla. Har låtit illa från den ett tag och nu när jag plocka ner den så låter det illa från den när man snurrar på fläkten. Kan man byta lager själv? Vad ska man ersätta den gamla med för ny kondensator? Lägger in bild på den.

• En kondensator och anslutna kablar inne i en frånluftsventilationsenhet, med synlig smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedtagen takfläkt ligger på ett golv med synliga damm och skräp, omgivet av verktyg och en persons fötter i sandaler.
    Skapa konto
  • Nedsmutsad takfläktmotor med etiketter, inklusive en för kondensatorn, synligt damm och smuts på ytan.
    Skapa konto
Börja med att rengöra fläkten ordentligt så kanske det går att se någon produktbeteckning och nummer. Ser ut att gå bra att byta lager genom att ta bort det lilla locket i mitten. Man får kanske mäta sig fram till rätt storlek på lagren. Elfa säljer också motorkondensatorer i olika storlekar.

Claes Sörmland
Det ser ju ut som en gammal EMB-Papst-fläkt, sådana som sitter i Bahcos minimaster ACF/ACJ. Då är det standardkullager. Men en ny, ren och välbalanserad fläkt kanske inte kostar mer än 2000 kr?

J Josth skrev:
Börja med att rengöra fläkten ordentligt så kanske det går att se någon produktbeteckning och nummer. Ser ut att gå bra att byta lager genom att ta bort det lilla locket i mitten. Man får kanske mäta sig fram till rätt storlek på lagren. Elfa säljer också motorkondensatorer i olika storlekar.

Vilken storlek ska man ha på kondensator om jag köper ny? Finns från 2uf till 8 uf?

Det står ofta på fläkten, annars i fläktens datablad. Troligen ska det vara 2 µF om man tittar på den gamla kondensatorn. Köp en med likadan anslutningsledning, finns även utan anslutningsledning med flatstift.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ser ju ut som en gammal EMB-Papst-fläkt, sådana som sitter i Bahcos minimaster ACF/ACJ. Då är det standardkullager. Men en ny, ren och välbalanserad fläkt kanske inte kostar mer än 2000 kr?

Har försökt kolla men hittar inte riktigt på vilken motsvarande fläkt man ska köpa?

Det är nog en sådan här
SVAB SVF-7 Fläktmotor 60W

Två lager och en ny kondensator blir bra mycket billigare än en ny fläkt för 3papp

Claes Sörmland
raveper raveper skrev:
Två lager och en ny kondensator blir bra mycket billigare än en ny fläkt för 3papp
Ja, det är svårslaget när det egna arbetet är gratis.

J John90 skrev:
Vilken storlek ska man ha på kondensator om jag köper ny? Finns från 2uf till 8 uf?
J John90 skrev:
Du kanske troligen redan fått svar, men när vi beställt ny mot från ventilationsshopen.se, kommer det en kondensator med, har aldrig haft hus tidigare å det fanns ingen kondensator kopplad på någon av våra sä jag vet inte var den ska sitta...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.