Jag drar som bäst ventilationsrör runt om i vårt gamla 1 1/2-planshus med källare och har ett par funderingar:
Jag hade tänkt mig att placera det toppanslutna aggregatet på väggen i en garderob under en av kattvindarna, och ansluta alla rören i kattvinden ovanför, som också är precis vid skorstenen. Planen är att ta en av självdragskanalerna till avluft, och ta friskluften precis vid takfoten. Tilluften kommer bli till de tre sovrummen på övervåningen.
Funderingen är om jag ska ta frånluften från samma skorstenskanal som avluften (som mynnar i tvättstugan i källaren), naturligtvis efter att ha murat in ett stopp mellan. Finns det problem med detta? Tryckfall eller fukt i den ganska svala källaren?
En annan fundering är att passa på att stoppa dit ett kylbatteri kopplat till frikylan från bergvärmehålet. Första tanken var att sätta det på tilluftskanalen till sovrummen som vanligt, men nu slogs jag om det är vettigt att sätta det på friskluften innan aggregatet? Med en termostat som slår av cirkulationspumpen i temperaturspannet 6-16 grader på friskluften. Effekten borde då bli förvärmd luft på vintern och avkyld luft på sommaren. En annan effekt borde vara att vårt aningen underdimensionerade borrhål värms en smula inför vintern. Har jag missat något här eller är det smart?