Ventilation
Viktor.J: Man brukar dränera för att förhindra fukten att komma fram. Jag har aldrig hört talas om någon massa som man (om jag förstår det rätt) ska spruta in i väggen. En avfuktare brukar vara vanligt att ha i källaren, men det löser ju bara symptomen och inte problemet.
roberob: Tänkte göra såhär.. är detta en vettig lösning? denna manschetten tänkte jag köpa https://www.hornbach.se/shop/ISOVER-Vario-stos-285x285-mm/8873428/artikel-detaljer.html
OskarJ: Köpte en Woods SW42FW och har haft den i drygt en vecka nu. Tvätten torkar på nolltid i tvättstugan så målet är med råge uppnått. Resten av källaren är det inga upplevda problem med fukt i men den kommer säkert att göra nytta även där om det skulle behövas.
ELNORD: [citat] Stämmer bra, som jag skrev i ett annat svar i tråden så är det om man klarar kraven och kan få ett slutbesked med den lösningen, även om den må vara konstig. Har ingen erfarenhet av motsvarade "miniaggregat" men finns ju en hel uppsjö av modeller så helt främmande bör det väl inte vara?
ELNORD: Förstår såklart att det är svårt att svara utan att vara insatt, men kan sådana här ventiler i samtliga rum vara ett godtagbart alternativ till en betydligt dyrare FX/FXT anläggning? https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/7165-hru-wall-100-25.html?gclid=Cj0KCQjwpf2IBhDkARIsAGVo0D1ipUcenfYwZkT7dDSUX1lVfxFbaB1o-b3z92CU5S4l4MG4xx35sC4aAhJYEALw_wcBr
Revoman: [citat] Har ju både köksfläkten ut i skorsten och badrumsfläkt modell pax som går på grundvarvtal. Ska jag köra på en Ventil ovanför fönstret då med stormkåpa på?
Josth: Det är förmodligen av god kvalitet men väldigt lågt andrahandsvärde om det är ett antal år. Problemet är väl att det är överdimensionerat för en vanlig bostad men klarar man att bygga om styrningen och bl.a. sänka fläktarnas varvtal borde möjligheten finnas att behålla det om man så skulle önska.
fuentes: WC består till stor del av snedtak, med yttertaket diktan, så att säga. För att få lite frånluft vill jag köra pax-fläkt i snedtaket. Har tänkt mig en 100 spiro ut (vilket blir ett ganska kort rör i detta fall). MEN! Vad ska jag ha för huv på taket? Har faktiskt en Jönåker frånluftshuv liggandes som man kan ställa in efter taklutningen, men den verkar rekommenderas för större
useless: Vad är fördelen jämfört med vanliga spirorör? Rent spontant känns det som att folien på insidan är perforerad efter några rengöringar.
Claes Sörmland: [citat] Grattis till att ha skapat värde för samhället och er själva! Dylika ombyggnader är ju väldigt vanliga och kommer att fortsätta. Husbeståndet är åldrat och dess gamla prioriteringar för planlösning blir utdaterade och behöver uppdateras. Ansvaret för planlösningen ligger enligt bostadsrättslagen främst på bostadsrättsinnehavaren.
Larry1291: [citat] Märkte häromdagen att värmeväxlaren var helt igensatt av damm o flygfä. Fått bort endel som gjorde flödet bättre. Men vet inte om de är perfekt än. Tror inte jag kan få ur värmeväxlaren hel tyvärr. Har själv satt in bergvärme och har radiatorer och luftkonvektor insatt i efterhand av föregående ägare så troligen blir de o ta bort värmeväxlaren i ACJ så länge o
Demmpa: Det går att sätta tilluftsdonen typ hur nära väggen som helst. Nackdelen med att sätta donet för nära väggen är att det riskerar att bli ”svart” på väggen pga dammet som virvlar runt. Sedan bör man försöka att ha tilluftsdonen diagonalt mot dörröppning. Vi har tilluftsdon med ungefär samma spridningsbild 70 cm från väggen.
Jonatan79: Har du kolfilterfläkt i köket eller ut genom tak/vägg? Normalt ska du ha konstant frånluftsventilation i badrum och tvättstuga. Tillluftsventil i sovrum och v-rum.
fuentes: Frågan som rubriken. Gäller kallvind.
jajgert: [citat] Hm ok. Det är en "regndroppe" på displayen oftast när det är fuktig ute. Men är inte det rätt logiskt? Luften kommer ju utifrån och fukten kan ju inte bara försvinna huxflux?
MatKri: Markiser funkar tyvärr inte men tack för övriga tips.
Fiusvi: Vi försöker sikta på att köpa ett begagnat och då lär man nog få lägga några tusenlappar på ritning. Men det kanske slutar med att vi köper ett nytt + ritning ändå
Dr.Feelgood: [citat] Alla som har extern fläktmotor på taket kan dimensioneras efter behov. Kolla på Fjäråskupan, de har flera modeller. Komplettera sedan med en Östberg TKC 400 C EC eller liknande. Dock kostar dessa kombinationer ganska mycket :)
Gabriela: Hej! Tack för snabbt svar. Det hjälps mycket! Du säger att du har den vanliga kylbaterin och inte brine. Har du den agregat swegon rh5 EL då? Dvs på vintern när temperaturen är minus förvärms luften genom el ( inbyggd el förvärmare) eller kanske du har även en värmebateri i kanalen. Jag är inte kunning på att förklara det:). Jag tittade här att de finns kylbaterin som du har,
Mattias_Jo1: [citat] just det trodde dessa bara var ljuddämpande.
camelspin: EC fläkt är bra, ibland finns ett vred på dem som man kan ställa farten med. Hoppas någon annan kan ge dig tips om vibrationer/ljud för jag vet inte. Delning med T eller Y-rör är nog av liten betydelse i det här fallet. Får du på en ljuddämpare på varge arm så vinner du kanske lite vad gäller oljud från själva kanalen.
Jonatan79: T-rör är nog näst bästa lösningen.
etompau: Fläktsystem är normalt sett rejält byggda grejor och kan hålla i uppåt 40-50 år eller mer. Ett visst underhåll är nödvändigt., ex rem- och lagerbyte. Själva motorerna är mycket hållbara, det är lager som slits. Dessa kan bytas för en billig peng. Sedan kan värmeslingor gå sönder, beroende på hur frekvent de används under vintertid. Även styrelektroniken kan ge upp, men det
Brainspace: Denna sommar placerade vi helt sonika en simpel bordsfläkt i ett fönster till uterummet och det blev enorm skillnad Då vindkylsfaktrorn är en vesäntlig del av den upplevda temperaturen. Jag skulle gärna höra från någon som faktiskt testat solcellsdrivna fläktar. Någon? :thinking:
roke: [citat] Då skulle jag nog försökt få in badrummet på den befintliga frånluften. Tilluften i de övriga rummen kan man ju kanske lösa med separat tilluft direkt utifrån, om det nu inte går att tillufta dem från det befintliga aggregatet, vilket skulle vara att föredra. Tycker jag.