Byggahus.se
GreenYoda
Vi har precis byggt ett isolerat uterum enligt följande spec:

Glaspartier WG50, u-värde 2,9 (vår/höst)
Golv fuktbeständiga golvspånskivor, isolerat med 100mm cellplast + uterumsfog i ev springor mellan 120regel och cellplast, trossbottenskivor ovanpå stenplattor/makadam.
Kanalplasttak 25mm.
En fristående vägg är isolerad med stenull, övriga 2 väggar är husets fasad, se bild.
Ovanför sitter en balkong.
Zon 1, västra Skåne.
Nu sitter jag och funderar på ventilation och kondensbildning. Borde jag placera ventildon någonstans? Vilken sort? Det viktigaste är att det inte blir fuktigt, temperatur kan ju regleras lättare.

Vi kommer troligtvis ha dörren från hus till uterum öppen nästan jämt.
 
  • Skiss av ett isolerat uterum med glaspartier, skjutdörrar, och en överliggande balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du någon uppvärmning i uterummet? Eftersom du skriver att temperaturen kan regleras.
 
GreenYoda
A Anderscurl skrev:
Har du någon uppvärmning i uterummet? Eftersom du skriver att temperaturen kan regleras.
Nej, ingen uppvärmning. Menade typ korsdrag:)
 
Något som kan ställa till det är temperaturskillnader. Du skriver att dörren kommer att vara öppen nästan jämt. Om det är kallt ute och temperaturen därmed är mycket lägre i uterummet än i huset och dörren mellan dem står öppen så får du risk för kondens. I det scenariot gör det inte så stor nytta med ventilation utåt.

Om å andra sidan dörren dit mest står öppen under varmare årstider lär det inte bli ett stort problem.
 
GreenYoda
A Avemo skrev:
Något som kan ställa till det är temperaturskillnader. Du skriver att dörren kommer att vara öppen nästan jämt. Om det är kallt ute och temperaturen därmed är mycket lägre i uterummet än i huset och dörren mellan dem står öppen så får du risk för kondens. I det scenariot gör det inte så stor nytta med ventilation utåt.

Om å andra sidan dörren dit mest står öppen under varmare årstider lär det inte bli ett stort problem.
Okej, jag har dålig koll på hur det fungerar med konsensbildning/fukt så det är därför jag frågar.
Det är mest under varma årstider såklart, men vi bor i ett tjockt 70talshus och har fönster öppna nästan året runt och element avstängda. Huset håller ändå
A Avemo skrev:
Något som kan ställa till det är temperaturskillnader. Du skriver att dörren kommer att vara öppen nästan jämt. Om det är kallt ute och temperaturen därmed är mycket lägre i uterummet än i huset och dörren mellan dem står öppen så får du risk för kondens. I det scenariot gör det inte så stor nytta med ventilation utåt.

Om å andra sidan dörren dit mest står öppen under varmare årstider lär det inte bli ett stort problem.
Jag har dålig koll på ventilation och fukt så det är därför jag frågar.
Huset håller runt 23 grader trots mkt öppna fönster och element avstängda fram till sen höst.

Vad kan jag göra för att undvika kondens och fukt? Är precis i sluttampen med att bygga klart väggar och tänkte täta alla springor som går med bottenlist, det är väl klokt att göra det så tätt det går?
 
Vill du kunna styra ventilationen så är det bra att ha det tätt i övrigt. Kondens blir det när ytor är tillräckligt kalla för att fälla ut fukten ur den varmare luften. Kanske en fläkt högst upp närmast huset i den förlängda träväggen kan vara tillräckligt för att minimera problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.