Hej!

Vi har ett från/till ventilationssystem av äldre modell från SVAB (Se bilder). Vi har nyligen renoverat köket och slängde köksfläkten då vi bytte till spishäll med inbyggd fläkt. I efterhand har vi förstått att köksfläkten var sammankopplad med med ventilationsaggregatet och att motorn i ventilationen styrdes av köksfläkten.

Nu undrar vi om det går att koppla om så att ventilationen fungerar oberoende av kökskåpan. Är det enkelt så man kan göra det själv eller vilken typ av tjänst ska man anlita för att få hjälp med det?

Här är bild på ventilationsaggregatet så ni vet på ett ungefär vad jag pratar om:
Äldre SVAB ventilationsaggregat i öppet skick med synlig motor och anslutningsdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är på dosan på utsidan av aggregatet där kökskåpan varit inkopplad:
Öppet ventilationsaggregat med kopplingsdosa märkt "KÖKSKÅPA" och ledningar inkopplade, som tidigare anslöts till köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja jag vet, det här är oerhört klantigt av oss men det är som det är. Jag hoppas någon här kan hjälpa oss med lite tips. Tack på förhand!

/ Johan

Se om du hittar en typnummerskylt på fläktsystemet (FTX?) Då går det kanske att leta fram något schema eller inkopplingsritning på grejorna och utifrån detta få ihop en lösning.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Den typen av fläkt kallas ofta för kryddhyllefläkt och sådana går fortfarande att köpa om du tror att det går bra att installera en sån igen någonstans där ventilationsrören är åtkomliga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.