V
Vector: Ja då måste du nog skriva själva frågorna om du vill ha hjälp....
1 svar · 1,2k läst
T
Tjoa: De med den nya styren. Du får larm på växlaren stup i kvarten.
6 svar · 4,0k läst
Tobzter
Tobzter: Tillluft https://www.bauhaus.se/vaggventil-fresh-tl-100de Frånluft https://www.bauhaus.se/franluftsventil-flexit-vit-o100-mm Sedan komplettera med rör till frånluftsventilen Ja montera min tillluft långt ner i ena hörnet Och frånluftsventil högt upp i motsatta vägg
3 svar · 2,0k läst
S
sfar: Funderar på att göra precis detta och undrar om du monterade in en fläkt och om det fungerade? Vilket val gjorde du av fläkt? Biltema? Har den klarat vädret bra och behövde du skydda den mot regn utifrån?
16 svar · 17,8k läst
M
masse246: Tänk på att swegon inte rekommenderar lägre än 15+ då aggregatet kan ta skada om kallare luft passerar.
1 svar · 3,3k läst
M
Mapet890: Ok, var först helt inne på att bara kyla ett sovrum, har nu senare börjat fundera på om man skulle kunna sätta en konvektor i hallen och kanske kyla hela våningen istället, frågan är ju bara om det ger någon ordentlig effekt, hur räknar man på detta?
5 svar · 2,2k läst
alexander___
alexander___: [citat] Gjorde en likadan lösning idag. 14x14 fläkt. Dock är kanalen något större (och rektangulär istället för kvadratisk som fläkten). Behöver jag täta med någon bricka där för att få bättre sug (noterade att du hade en plåtbricka) - för det stor skillnad? Hur mätte du hur mycket luft du drar ut i timmen?
12 svar · 39,5k läst
To66e
To66e: [citat] tack, lutar åt att det kanske blir en luft/luft installerad som används som AC. Forskade lite efter jag skrev frågan att om man installerar kylbatterier behöver rören vara kondensisolerade.
2 svar · 3,4k läst
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Bryt strömmen till aggregatet. Rotorn ska lyftas ur helt, bör sitta med stickpropp. Plåten monteras i mitten där rotorn satt. Plåten förvaras på rotorns topp under vinterdrift.
1 svar · 2,7k läst
F
Frippegubben: Både och, och vi har markiser. Men det blir potthett, luften står stilla och ännu värre i barnens rum när de envisas med att stänga dörrarna och ha igång datorer halva dygnet.
8 svar · 2,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Borsta med tandborste eller liknande, var försiktigt så du inte råkar plocka bort någon balansvikt. Om du sätter i nya lager är det lätt att göra ren fläkthjulet när det är loss från lindningarna (elektriska delar)
48 svar · 12,5k läst
·
P
Anonymiserad 197593: Tack allihopa! Jag tror på 1. fast installation av A/C eller likvärdigt. (svårt) 2. portabel kylare oftast sämre och högljudd (enkelt) 3. markiser (svårt) 4. solfilm (på fönster som är relativt "oviktiga") (mellan)
6 svar · 1,3k läst
Bosse bärkasse
Bosse bärkasse: Då har jag provat avfuktaren och mina hygrometrar på ett par andra ställen än mitt garage. Det blir samma fenomen som jag först beskrev i mitt första inlägg. Men nu har fenomenet flyttat sig mer mot min läget på hygrostat vredets skala eftersom det är fuktigare på de andra ställena jag testat. Verkar det vara riktigt jag tycker fortfarande att maskinen ska stanna direkt när inställt
12 svar · 2,3k läst
J
Josth: Det är inte nödvändigt att installera återvinningen men det är energismart. Motsvarar åtminstone 20-30 m djupare borrhål och ger viss återladdning av hålet.
5 svar · 1,4k läst
G
Grundsuteräng: [citat] Har testat att täta stosen med silikon för två dagar sen.Var upp nu och kollade efter regnet och det verkar vara tätt.Drog upp all isolering röret och den var lite fuktig,tänkte såga upp ett större hål och låta det torka och sen tillsätta ny isolering innan vintern.Röret var i plast och jag får för mig att det inte borde vara kondens på det.Presolröret som syns på bilden
9 svar · 2,4k läst
·
T
Tomte_i_hus: Gammal vattenskada i våningen under, snett nedanför badrummet. Men vi har plockat bort allt det skadade i princip. Vi hade en teori om att lukten kom från vinden, men det verkade inte stämma. Så i ärlighetens namn vet vi inte. självdrag i huset. Frånluft-Pax där nere i annan kanal och denna uppe. Till denna kanal ska badrummet under få en pax som kopplas när det är renoverat så
8 svar · 1,3k läst
K
klepto2: Kanske inte så kul att byta fönster på ett hus från 2003 men när vi bytta fönster för några år sedan så valde vi till solskyddsglas, finns många märken t.ex. suncool. Det gör stor skillnad och kostar inte mycket extra per fönster. Temperaturen inomhus blir jämnare varma dagar. Kan hända att man kan montera det i efterhand som en folie utanpå befintlig fönsterkassett.
7 svar · 5,4k läst
·
J
jokomoko: Haha, helt missat meddelanden så detta svaret är ett halvår försenat. Svar nej dock. Det blev ingen avfuktare överhuvudtaget. Det slutade med att vi rev bort hela golvkonstruktionen och gjöt en platta från insidan. Ett himla jobb, men skönt när det väl var gjort.
4 svar · 2,8k läst
I
InsidersUnited: Låt den bara vara nu, rör du den inte så kan den gå flera år, eller inte. =)
8 svar · 3,7k läst
·
LevaLivet
LevaLivet: Hittade du något som passade ändamålet till slut?
4 svar · 2,7k läst
KarinaKoltrast
KarinaKoltrast: Tack för svar! Skönt att du inte haft problem med kondens, då behöver jag nog inte oroa mig. Tänkt att brandisolering bara behövs på imkanaler, inte på vanligt självdrag, men det kanske är fel? Kanalen verkar som tur är vara i tunn metall, syns nog bättre på den här bilden: [bild] Har en annan kanal på andra sidan murstocken i eternit som ser ut såhär, och den lämnar jag som den
2 svar · 2,5k läst
·
E
etompau: [citat] Byta själv - ja det är en enkel operation. Var få tag på den - ett exempel vid en sökning på aggregattyp och reservdel: https://rcv-ventilation.se/sv/flaktmotorer/utbytesmotor-flaktmotor-kvek-200.html
7 svar · 2,4k läst
·
T
trojlee: Har också kikat på dessa två:D, vilken blev det?
2 svar · 2,7k läst
Nicro
Nicro: Först och främst, sluta prata färgad plastplugg :rofl: Nylonplugg är grå, med vissa undantag, och är bättre. 5mm skruv och 6mm plugg räcker långt.
5 svar · 3,0k läst
·
B
bighenk: [bild] Såhär ser de ut utan "lådan"
1 svar · 840 läst
·
K
Klicka: Öppna dörren. Tror inte ventilationen är dimensionerad efter stängda dörrar.
8 svar · 5,2k läst
Demmpa
Demmpa: De röda ”hattarna” är säkerhetsventiler, dessa är det inte. Eventuellt skulle det kunna vara trevägsventilen på första bilden.
1 svar · 1,5k läst
·
É
ÉlPon: [citat] [citat] Jo men det skrev jag i första inlägget varför jag inte ville göra det. Men om ett par år blir det säkert aktuellt, på en utbyggd nedervåning.
7 svar · 7,4k läst
D
David_Berglund: Det blev en kondensisolering av systemet, men fokuserade bara på de rum jag hade problem med i steg ett eftersom planen redan då var att bygga en våning 2 på huset och mycket skulle då göras om. Nu är vi i processen med denna tillbyggnad, och har en tillkommande grund av två färdigt, och i höst skall förshoppningsvis den nya stommen resas. Men det fungerade bra som vi gjorde, har inte
23 svar · 7,3k läst
·
M
Mattias H: Jag kan besvara frågan själv om nån annan undrar i framtiden. Fläkten byggs mer eller mindre runt fläktmotorn. Man kan plocka isär allting i delar om man har mycket tid och tålamod. Hela fläkten måste monteras ner och isär. Det sista man får loss är fläktmotorn. När den väl är loss så sitter fläkthjulet pressat fast på motorn. Kort sagt: Nej det går inte att rengöra en
2 svar · 8,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.