Hoppla
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Där har du förklaringen.
Knastertorr barr skapar utan undantag övertändning så allt antänds på en gång så det blir en djäkla brasa och ofullständig förbränning dessutom.
Fast det värsta är nog att du kommer elda itu pannan för det blir troligen så varmt att den lokal koker så det bildas ångbubblor inne i den som låter som precis innan en kastrull med vatten börjar koka eller som ett knackande ljud.
Skadorna man får i pannan är precis dom samma som vid kavitation https://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Lösningen är att elda med grövre ved, stoppa in mindre ved typ 1\3 av vad magasinet rymmer eller blanda ut den med fuktigare ved.
Vedpannor är optimerade för att eldas med ved som håller 18-20% fukthalt.
Ved som lagras inomhus kommer ner till 7% fukthalt och då brinner det fortare än pannan hinner med att ta upp värmen och det är direkt skadligt för pannan och dessutom väldigt o ekonomiskt
Knastertorr barr skapar utan undantag övertändning så allt antänds på en gång så det blir en djäkla brasa och ofullständig förbränning dessutom.
Fast det värsta är nog att du kommer elda itu pannan för det blir troligen så varmt att den lokal koker så det bildas ångbubblor inne i den som låter som precis innan en kastrull med vatten börjar koka eller som ett knackande ljud.
Skadorna man får i pannan är precis dom samma som vid kavitation https://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation
Lösningen är att elda med grövre ved, stoppa in mindre ved typ 1\3 av vad magasinet rymmer eller blanda ut den med fuktigare ved.
Vedpannor är optimerade för att eldas med ved som håller 18-20% fukthalt.
Ved som lagras inomhus kommer ner till 7% fukthalt och då brinner det fortare än pannan hinner med att ta upp värmen och det är direkt skadligt för pannan och dessutom väldigt o ekonomiskt
Ok! intressant. Det är svårt att undvika övertändning. Plockar i en del grova också.Göran.W skrev:
Där har du förklaringen.
Knastertorr barr skapar utan undantag övertändning så allt antänds på en gång så det blir en djäkla brasa och ofullständig förbränning dessutom.
Fast det värsta är nog att du kommer elda itu pannan för det blir troligen så varmt att den lokal koker så det bildas ångbubblor inne i den som låter som precis innan en kastrull med vatten börjar koka eller som ett knackande ljud.
Skadorna man får i pannan är precis dom samma som vid kavitation [länk]
Lösningen är att elda med grövre ved, stoppa in mindre ved typ 1\3 av vad magasinet rymmer eller blanda ut den med fuktigare ved.
Vedpannor är optimerade för att eldas med ved som håller 18-20% fukthalt.
Ved som lagras inomhus kommer ner till 7% fukthalt och då brinner det fortare än pannan hinner med att ta upp värmen och det är direkt skadligt för pannan och dessutom väldigt o ekonomiskt
Ska blanda i lite halvtorrt och testa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden