Hej
Har haft sedan några år ett Laddomat 21-60 installerad på vedpannan med 3x500L tankar.
Har läst lite om de olika termostat insats som öppna vid olika temperatur.
Jag vet inte vilken insats installerades i vår vid köp.
Förutom att öppna upp Laddomaten, hur får man reda på insatsen och vad är fördelen till att använda en med höga eller lägre temperatur?

Tack.
 
J
Kolla tempen på termometrarna , den översta har samma temp som termostaten, från tank låg temp , till panna blandvatten från tank och laddkrets, termometrarna är inte exakta, kan variera lite
 
J jesper33 skrev:
Kolla tempen på termometrarna , den översta har samma temp som termostaten, från tank låg temp , till panna blandvatten från tank och laddkrets, termometrarna är inte exakta, kan variera lite
Tack.
Och fördelen med en insats med högre temp?
 
J
Det bror på olika saker, att ha för hög laddtemp kan göra att pannan kokar, det måste vara en avvägning mellan vad pannan kan ge och flödet som går till tank och retur för laddning, effekten blir lika oavsett, bara att returen till pannan kommer upp fortare och mindre blandning blir
 
J jesper33 skrev:
Kolla tempen på termometrarna , den översta har samma temp som termostaten, från tank låg temp , till panna blandvatten från tank och laddkrets, termometrarna är inte exakta, kan variera lite
Nej. Den nedre närmast pannan visar samma som termostaten reglerar till. Den övre visar temperaturen från pannan, den är högre om det är fart på pannan.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Den nedre närmast pannan visar samma som termostaten reglerar till
Så då menar du att det flöde som ska gå in i pannan är detsamma som termostatens värde fel Fel fel har du
 
Ja, så är det. Vad skulle termostaten annars reglera?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.