Hej!
Har en eldstad med insats enligt bild. Tycker det tar lång tid innan värmen kommer men när den väl kommer så blir murstocken varm och håller värmen länge.
För att snabba på värmen tänkte jag öppna upp ett eller två hål i murstocken och sätta ventilgaller så värmen kommer ut i rummet. Det går ett rör hela vägen upp inuti...
Får man göra så? Blir det några problem? Tänker mig två hål a 100mm till exempel.
Har en eldstad med insats enligt bild. Tycker det tar lång tid innan värmen kommer men när den väl kommer så blir murstocken varm och håller värmen länge.
För att snabba på värmen tänkte jag öppna upp ett eller två hål i murstocken och sätta ventilgaller så värmen kommer ut i rummet. Det går ett rör hela vägen upp inuti...
Får man göra så? Blir det några problem? Tänker mig två hål a 100mm till exempel.
Det låter inte som en bra idé att ta hål på själva murstocken. Om det sitter ett insatsrör i kanalen så är det troligtvis isolerat och om du tar upp hål i skorstenen kommer all isolering trilla ut. Dessutom riskerar rökgaser att tränga ut om slangen inte sitter helt hundra. Eventuellt hade du kunnat ta hål själva kransens ovansida där kattavlan står och sätta ett galler där, så länge man inte tar hål på själva rökkanalen då dvs.
J jesper33 skrev:
Tack för era svar!
Bifogar noggrannare bild på hur det ser ut.
Vilka sidor menar du? Min tanke var ju tegelstenarna i mitten på murstocken helt enkelt, där det är halva bitar redan.
Kanske är en bra idé att ta håll på den ”liggande” delen... Insatsen sitter så långt in så det skulle nog komma ut värme snabbare om det fick chansen att göra det nära insatsen...
Inte ta upp hål i murstocken, det är helt fel då den inte är murad för att ha värmeventilation, det jag menar är på sidorna mitt för insatsen för att få självdrag, dom flesta insatser har på sidor och baksida flänsar för att kyla ner materialet och dom avger värme rätt bra och det finns en del som man kan ha en fläkt som blåser in bakom och ut i annat hål. Du får kolla upp hur din insats är konstruerad först innan du gör något samt hur anslutning till rökröret upp är anslutet, det ska vara tätt där
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jaha, okej, tror jag fattar.J jesper33 skrev:Inte ta upp hål i murstocken, det är helt fel då den inte är murad för att ha värmeventilation, det jag menar är på sidorna mitt för insatsen för att få självdrag, dom flesta insatser har på sidor och baksida flänsar för att kyla ner materialet och dom avger värme rätt bra och det finns en del som man kan ha en fläkt som blåser in bakom och ut i annat hål. Du får kolla upp hur din insats är konstruerad först innan du gör något samt hur anslutning till rökröret upp är anslutet, det ska vara tätt där
Det är en gammal roslagsspisen så den har inga sådana coola öppningar.
Jag har tittat nu och eldat lite och tror det skulle göra skillnad om jag öppnade upp på den liggande delen, där kattavlan står på första bilden. Det blir varmt ovanför insatsen där men kommer inte vidare.
Det är väl det Blackfield menade? Eller?
Ja det kan gå att ta upp fösta skiftet direkt ovanför insatsen, men då kommer att annat problem upp, under skiftet så är det med säkerhet ett järn ( syns lite av det ) som bär upp hela överdelen, kanske det går att ta ut dom två mittersta, det är en bit kvar till att komma in så långt att värmen går förbi insatsen men tveksamt , då måste det tas ur sten på sidorna med. I bland så är det fullproppat med isolering bakom insatser och det vet vi inget om
Det ser även ut som att insatsen sitter dikt an väggarna i brännkammaren på öppna spisen. Det optimala är egentligen om den står så att det är öppet kring sidorna men det kan nog vara svårare att göra något åt då man i så fall måste förlänga anslutningen upp i skorstenen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
En rökkanal med insatsrör blir sällan varm. Precis som nämnts så är ju röret isolerat och hindrar därmed murstocken från att bli varm. Om du däremot glidgjutit istället för att sätta i insatsrör så hade murstocken blivit bra varm. Dock tar det sin lilla tid då det är några kilo tegel som skall värmas...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Är det inte troligen just det att insatsen står i kontakt med murstocken som gör att den faktiskt blir varm? Rökröret som är isolerat kan knappast värma murstocken, ju.B Blackfield skrev:
Energin är densamma som omvandlas vid eldande, och för konvektion så är det troligen det mellanrum du nämner som man vill nyttja, men om insatsen är av typen som skall muras in så är det väl just kontakt med murstocken som är önskvärt och som följd får man då ett trögare system, med långsam uppvärmning och långsam avkylning i motsats till ett konvektionssystem med snabb uppvärmning av luften men också snabb avkylning.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Ett sätt att förbättra det hela är att dra upp röret och glidgjuta skorstenen istället.
Då kan du samtidigt dra fram kaminen utåt i rummet och det kommer bli varmare och se snyggare ut.
Delar du även av ovanför kaminen kan du sätta in en fläkt bakom kaminen som blåser runt gjutjärnet så blir det ännu varmare.
Mycket jobb förstås, men hyffsat gratis om du gör det själv.
Då kan du samtidigt dra fram kaminen utåt i rummet och det kommer bli varmare och se snyggare ut.
Delar du även av ovanför kaminen kan du sätta in en fläkt bakom kaminen som blåser runt gjutjärnet så blir det ännu varmare.
Mycket jobb förstås, men hyffsat gratis om du gör det själv.
Svårt att tänka sig att montaget kunnat ske när den övre oputsade delen redan fanns. Isåfall borde det synas märken efter ett STORT hål bakom kattavlan. De rör som behövs mellan kaminen och där röret tätas mot bef kanal är 18½ cm i diameter och har måst sättas in ovanifrån. F.Ö är det ett praktexempel på hur ett montage inte ska se ut. Den enda värme rummet får innan murverket blir varmt och ger nån Kw, är i huvudsak strålningsvärmen från glasen. Övrig värme ,som borde tillföras rummet ,höjer nu istället rökgaserna och följer med ut i skorstenen. Står kassetten på de medlevererade 4 cm höga järnkutsarna sä fungerar iallafall det behövliga luftinsläppet under kaminen och sen bör nog åtminstone en sten ,precis bakom kattens nos, borras ur för att dels lokalisera hur högt röret är anslutet och dels för att fungera som varmluftutsläpp. Det är sedan en fördel om det går att göra hålet ännu större. Är röret tätat ovanför hålet finns galler som passar i hålet och du kommer att märka stor skillnad. Att välja en bättre kamin med bättre verkningsgrad är svårt med det djup som den öppna spisen har och denna skulle isåfall behöva modereras ordentligt. https://www.spisochkamin.se/tillbehör/tillbehör-vedspis/varmluftsgaller-14782673
Tack för ditt svar! Har tagit lite bättre bilder på hur det ser ut...E exerg skrev:Svårt att tänka sig att montaget kunnat ske när den övre oputsade delen redan fanns. Isåfall borde det synas märken efter ett STORT hål bakom kattavlan. De rör som behövs mellan kaminen och där röret tätas mot bef kanal är 18½ cm i diameter och har måst sättas in ovanifrån. F.Ö är det ett praktexempel på hur ett montage inte ska se ut. Den enda värme rummet får innan murverket blir varmt och ger nån Kw, är i huvudsak strålningsvärmen från glasen. Övrig värme ,som borde tillföras rummet ,höjer nu istället rökgaserna och följer med ut i skorstenen. Står kassetten på de medlevererade 4 cm höga järnkutsarna sä fungerar iallafall det behövliga luftinsläppet under kaminen och sen bör nog åtminstone en sten ,precis bakom kattens nos, borras ur för att dels lokalisera hur högt röret är anslutet och dels för att fungera som varmluftutsläpp. Det är sedan en fördel om det går att göra hålet ännu större. Är röret tätat ovanför hålet finns galler som passar i hålet och du kommer att märka stor skillnad. Att välja en bättre kamin med bättre verkningsgrad är svårt med det djup som den öppna spisen har och denna skulle isåfall behöva modereras ordentligt. [länk]
Jag tror att ett hål på den horisontella delen så djupt som möjligt skulle göra stor skillnad. Alternativt den delen som ser spacklad ut? Om det var den du menade med bakom kattavlan.. Hoppas jag förstod dig rätt!
Tyvärr ser det dystert ut då ett hål "som ser spacklad ut" verkar skulle komma in i rökgången. Ett hål där på den vågräta hyllan får inte med värmen från kaminens baksida och är heller inte optimalt. Kvar är då möjligen ett hål på vardera sidan så nära väggen det går, antingen genom den vågräta hyllan eller möjligen den översta tegelstenen under hyllan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



