5 208 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
SYR Ventil hjälp
Kan ni hjälpa oss reda ut en sak?
Vi är VVS studenter som kopplar in en panna på skolan och diskutera inkoppling av SYR ventilen på en pellets panna med V beredare.
Värme vattnet kommer tas från ack tanken så pannans V beredare kommer bli oanvänd förutom för att koppla in SYR ventilen.
Ska SYR ventilen säts på utgående VV för att tömma varm vattnet eller på ingående KV för att trycka in KV.
Vid utgående inkoppling kommer pannan vara fylld med oanvänt 90 grads vatten hela tiden är min resonemang men den andra säga att värmeberedaren måste vara fylld med vatten.
Vi är VVS studenter som kopplar in en panna på skolan och diskutera inkoppling av SYR ventilen på en pellets panna med V beredare.
Värme vattnet kommer tas från ack tanken så pannans V beredare kommer bli oanvänd förutom för att koppla in SYR ventilen.
Ska SYR ventilen säts på utgående VV för att tömma varm vattnet eller på ingående KV för att trycka in KV.
Vid utgående inkoppling kommer pannan vara fylld med oanvänt 90 grads vatten hela tiden är min resonemang men den andra säga att värmeberedaren måste vara fylld med vatten.
Jag gissar att anslutningarna sitter i toppen så att den är fylld oavsett. Båda koplingarna kommer att funka, men det är lämpligt att koppla på konventionellt sätt. Då kan ingen ha några synpunkter.
SYR-ventil är inte en helt lämplig benämning. Det några olika ventiler med olika funktion från en tillverkare som benämns så.
SYR-ventil är inte en helt lämplig benämning. Det några olika ventiler med olika funktion från en tillverkare som benämns så.
I boken jag har står det att SYR,D Daniel 109 skrev:Jag gissar att anslutningarna sitter i toppen så att den är fylld oavsett. Båda koplingarna kommer att funka, men det är lämpligt att koppla på konventionellt sätt. Då kan ingen ha några synpunkter.
SYR-ventil är inte en helt lämplig benämning. Det några olika ventiler med olika funktion från en tillverkare som benämns så.
är fabrikatets namn men har blivit en samlings begrepp för överhettnings skyddet.
Vilket sätt är konventionell?
Det vanliga är ju att den kopplas för att tappa ur varmvatten när varmvattenberedaren används för kylning.
https://somatherm.se/wp-content/uploads/prospekt/SYR_3065.pdf
Det står att helst inkopplat på ingående om den har kylslinga
Det står att helst inkopplat på ingående om den har kylslinga
Man brukar sätta SYR-ventilen på utgående varmvatten, men eftersom beredaren inte används för varmvattenproduktion, fungerar bägge alternativen.
Syr-ventil krävs vid vedeldning för att hindra kokning.
Vid pelletseldning använder man istället ett överhettningsskydd monterat i pannan som bryter strömmen till pelletsbrännaren och därmed stoppar uppvärmningen.
Men ni kanske monterar SYR-ventilen i utbildningssyfte.
Syr-ventil krävs vid vedeldning för att hindra kokning.
Vid pelletseldning använder man istället ett överhettningsskydd monterat i pannan som bryter strömmen till pelletsbrännaren och därmed stoppar uppvärmningen.
Men ni kanske monterar SYR-ventilen i utbildningssyfte.
Tack Stegatorp.
Fråga till..
I Instruktionen står:
Den termiska temperaturbegränsaren SYR 3065 kopplas företrädesvis på kallvatteningången på kylslinga om sådan är monterad i pannan. På detta sätt skyddas armaturen från försmutsning orsakat av kalkutfällning.
Värför är den skyddat på KV sidan. Den kommer ändå blir uppvärmt.
Fråga till..
I Instruktionen står:
Den termiska temperaturbegränsaren SYR 3065 kopplas företrädesvis på kallvatteningången på kylslinga om sådan är monterad i pannan. På detta sätt skyddas armaturen från försmutsning orsakat av kalkutfällning.
Värför är den skyddat på KV sidan. Den kommer ändå blir uppvärmt.
Det blir inte dom höga temperaturerna i kallvattenröret som det blir i pannan. Värme påskyndar kalkutfällningar.
Sedan är kalkrisken beroende av vattenkvaliteten, hur hårt vattnet är. Det kan vattenverket på orten ge besked om.
En rörslinga i pannan för varmvatten är känsligare än en förrådsberedare.
Ni har inte nämnt vilken panna det gäller, vilket kan vara intressant.
Sedan är kalkrisken beroende av vattenkvaliteten, hur hårt vattnet är. Det kan vattenverket på orten ge besked om.
En rörslinga i pannan för varmvatten är känsligare än en förrådsberedare.
Ni har inte nämnt vilken panna det gäller, vilket kan vara intressant.
Klicka här för att svara