Hej,
Någon som har något bra tips om hur man hindrar att man klyver huggkubben?
Hade tänkt mig att man kunde sätta ett spännband runt den ganska högt upp, om det är en god idé ngon som vet var man kan få tag i ett sådant i metall?

Vänliga Hälsningar

C
Är det ett hypotetiskt problem eller brukar du verkligen råka ut för detta?
Hugg inte i kubben och ett någotsånär genomtänkt materialval är väl en bra början.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Välj ut en huggkubb med mycket kvistar och av ett hårt träslag som ek, bok eller asp. Lönn är också hårt. Då kan jag garantera att du kan hugga för glatta livet utan att du behöver oroa dig för att kubben går sönder :)

• Gilla
RicHan
  • Laddar…
Ek, bok eller ASK ?

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Sätt spikband ett par cm ner om du är orolig att den ska spricka.

• Gilla
RicHan
  • Laddar…
Om du vill göra något snyggare än ett spikband är det väl bara att köpa ett plattjärn, kapa det några cm längre än kubbens omkrets, borra ett hål i varje ände och vinkla ut ändarna med hål, sedan bocka resten av järnet kring kubben, sätt en bult(skruv för facisterna som anser att en bult är utan gänga...) och mutter.
Typ så att du får något sånthär:
400
Men, som andra har sagt, i praktiken brukar det inte vara något problem med en huggkubbe.
Så länge man siktar någorlunda rätt majoriteten av tiden brukar det mer vara att den blir lite urgröpt i mitten, och att man behöver plana av eller byta ut den på grund av det, inte av att den spricker.

• Gilla
RicHan
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Ek, bok eller ASK ?
Riktigt! Hade inte fått i mig första koppen kaffe :D

Ska kubben stå inomhus fungerar björk bra med... har inte hört om nån som klyvt en kubbe av misstag... efter ett liv av vedeldning.

Kan tänka mig att det kan hända med en klyvyxa och lättkluven grankubbe

/ATW

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar, jag inser ju nu att det är virkes typen (fura) som är felet.
Tyvärr så har jag inte så mycket annat att välja på, har tagit ner ett tiotal träd på tomten och alla var/är tallar.
Gjorde ett liknande projekt för 20 år sedan och då lyckades jag spräcka ett par kubbar, men jag var förmodligen starkare då :-)
Ska välja ut en med mycket kvistar och sätta ett metallband några centimeter ner från toppen, tack alla för goda råd.

Vänliga Hälsningar

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Cheesen
Min kubbe i stugan är 35 år gammal, av furu. Den harhdå stått pall för 100tals kubikmeter ved... Nu håller den på att ge upp pga röta, men det är väl inte konstigt med tanke på att den står direkt på betongen.
Förstår inte hur man gör för att klyva kubben av misstag.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Cheesen Cheesen skrev:
Tänk dig att Bamse hugger ved? Alternativt kubbe i balsa. Furu vill jag påstå funkar om den bara är tillräckligt tjock och hög.

C
Och apropå ask vs. asp så har jag i brist på lämpligare material huggit ett antal kubik på en halvrutten ASP-kubbe full med myror innan den ramlade sönder. Så det gick ganska bra det också.

Cheesen Cheesen skrev:
Du är för svag helt enkelt.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Kan tänka mig att det kan hända med en klyvyxa och lättkluven grankubbe
/ATW
Då är det ingen huggkubb som man använder

En metod för att få den att inte spricka är att inte ta i för hårt. Ju mindre vedträ desto lösare slår man. Det är ju ingen exakt vetenskap. Men om yxan när den kluvit vedträt har fart nog att klyva även huggkubben så har man tveklöst slagit onödigt hårt.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.