Hej,
Någon som har något bra tips om hur man hindrar att man klyver huggkubben?
Hade tänkt mig att man kunde sätta ett spännband runt den ganska högt upp, om det är en god idé ngon som vet var man kan få tag i ett sådant i metall?
Vänliga Hälsningar
Någon som har något bra tips om hur man hindrar att man klyver huggkubben?
Hade tänkt mig att man kunde sätta ett spännband runt den ganska högt upp, om det är en god idé ngon som vet var man kan få tag i ett sådant i metall?
Vänliga Hälsningar
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Välj ut en huggkubb med mycket kvistar och av ett hårt träslag som ek, bok eller asp. Lönn är också hårt. Då kan jag garantera att du kan hugga för glatta livet utan att du behöver oroa dig för att kubben går sönder 
Ek, bok eller ASK ?
Om du vill göra något snyggare än ett spikband är det väl bara att köpa ett plattjärn, kapa det några cm längre än kubbens omkrets, borra ett hål i varje ände och vinkla ut ändarna med hål, sedan bocka resten av järnet kring kubben, sätt en bult(skruv för facisterna som anser att en bult är utan gänga...) och mutter.
Typ så att du får något sånthär:

Men, som andra har sagt, i praktiken brukar det inte vara något problem med en huggkubbe.
Så länge man siktar någorlunda rätt majoriteten av tiden brukar det mer vara att den blir lite urgröpt i mitten, och att man behöver plana av eller byta ut den på grund av det, inte av att den spricker.
Typ så att du får något sånthär:
Men, som andra har sagt, i praktiken brukar det inte vara något problem med en huggkubbe.
Så länge man siktar någorlunda rätt majoriteten av tiden brukar det mer vara att den blir lite urgröpt i mitten, och att man behöver plana av eller byta ut den på grund av det, inte av att den spricker.
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Tusen tack för alla svar, jag inser ju nu att det är virkes typen (fura) som är felet.
Tyvärr så har jag inte så mycket annat att välja på, har tagit ner ett tiotal träd på tomten och alla var/är tallar.
Gjorde ett liknande projekt för 20 år sedan och då lyckades jag spräcka ett par kubbar, men jag var förmodligen starkare då
Ska välja ut en med mycket kvistar och sätta ett metallband några centimeter ner från toppen, tack alla för goda råd.
Vänliga Hälsningar
Tyvärr så har jag inte så mycket annat att välja på, har tagit ner ett tiotal träd på tomten och alla var/är tallar.
Gjorde ett liknande projekt för 20 år sedan och då lyckades jag spräcka ett par kubbar, men jag var förmodligen starkare då
Ska välja ut en med mycket kvistar och sätta ett metallband några centimeter ner från toppen, tack alla för goda råd.
Vänliga Hälsningar
Min kubbe i stugan är 35 år gammal, av furu. Den harhdå stått pall för 100tals kubikmeter ved... Nu håller den på att ge upp pga röta, men det är väl inte konstigt med tanke på att den står direkt på betongen.
Förstår inte hur man gör för att klyva kubben av misstag.
Förstår inte hur man gör för att klyva kubben av misstag.
En metod för att få den att inte spricka är att inte ta i för hårt. Ju mindre vedträ desto lösare slår man. Det är ju ingen exakt vetenskap. Men om yxan när den kluvit vedträt har fart nog att klyva även huggkubben så har man tveklöst slagit onödigt hårt.
