Byggahus.se

Ecotec Tyr på natten?

1. L
    Medlem · 7 inlägg

LinusMarton

Medlem
    Hej

Köpte i somras ett radhus i två plan som har en luftvärmepump samt en ved/pelletskamin (Ecotec Tyr) på nedre plan (enda värmekällorna).
    Nu när det börjar bli kallare så kör vi med pellets en del om dagarna. Väldigt mysigt och hjälper bra med värmen.
    Jag har läst att en Ecotec Tyr kan värma en normalstor villa som enda värme källa. Det borde väl innebära att man kan köra den på natten? Har inte vågat det än. Känns läskigt att lämna en eld!

Är det någon annan som har en Ecotec Tyr här? Kör ni den på natten?

Bonusfråga: Bör man ösa på med pelletskaminen eller luftvärmepumpen mest, rent ekonomiskt?

• Laddar…
  2. G
    Medlem · 308 inlägg

Granström2

Medlem
    Har du en bra luftvärmepump (inte någon från Jula) och den är rengjord i filtret så har du säkert tre gånger billigare värme med den än med pelletskaminen. Spara kaminen tills det blir många minusgrader då luftvärmepumpen tappar i effekt om det nu kommer att finnas någon el vid en riktig köldknäpp.
    Som tur är går det att elda med ved i Ecotec Tyr och den möjligheten är viktig idag när fullständiga galningar styr den svenska infrastrukturen.
    Varför ta risken att elda med pellets på natten med risk för bakbrand och annat elände. På dagen under övervakning passar det väl bättre.

Redigerat 30 nov 2020 07:26
  3. T
    Medlem · Stockholm · 676 inlägg

Taxture

Medlem
    Har en lika som har gått på automatik i 5 år.....
    enda bekymren jag haft är ju att den slocknat ibland...... och nu är ”matarskruven” nersliten i brännarkoppen :sweat: hoppas jag hinner laga den innan kylan :thinking:
    När det är kallt tar den iaf här rätt mycket pellets.... c:a en säck/dygn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.