3 718 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
ackumulatortankar med olika höjd
Hej, Behöver lite råd o tips.Ska bygga en vedanläggning har kommit över en teknik-tank 2500-liter ,208cm hög
2st slavtankar 750-liter 187cm höga.Ska paralellkoppla tankarna men anslutningarna sitter på olika höjd behöver jag palla upp de mindre tankarna så de kommer ungefär i samma nivå som den stora tanken.?tankarna har ej varit i samma anläggning tidigare..Kom gärna med förslag
2st slavtankar 750-liter 187cm höga.Ska paralellkoppla tankarna men anslutningarna sitter på olika höjd behöver jag palla upp de mindre tankarna så de kommer ungefär i samma nivå som den stora tanken.?tankarna har ej varit i samma anläggning tidigare..Kom gärna med förslag
Arbetar man med skiktning av tankarna så blir det bäst av att ha alla på samma nivå storlek mm för att de ska laddas lika. Även inkopplingen har betydelse. Men det är egentligen bara att du kommer få problem att använda hela tankens kapacitet.
Låter ju rimligt, men vad som öht fick mig att fråga var första svaret i den här tråden som menade att olika nivåer kunde funka.A Alexn72 skrev:
Ställer mig till de positiva om du har tekniktank som är fysiskt högsta så är det bra, de slavar som är lägre kommer att fyllas när varmvattnet kommer ner till den nivån. Och det är väl bra!
Du kommer att kunna nyttja vattnet bättre än om de var i samma nivå.
/A
Du kommer att kunna nyttja vattnet bättre än om de var i samma nivå.
/A
Klicka här för att svara