Hej

Har idag ett hus med boyta på 106 kvm + 96 kvm biyta (källare). Idag finns det en äldre TMV Avance panna från 1991 med en effekt på 30 kw. 1 st ackumulatortank på 500 l med förrådsvärmare 120 liter, antar att förrådsvärmaren är för varmvatten. Jag kommer att komplettera med en extra ackumulatortank på 500 l så total volym blir 1000 liter för ackumulation.

Jag tittat runt lite på vedpannor då den jag har verkar sliten och inte verkar ha särskilt hög verkningsgrad. Hur mycket effekt behöver jag för 1000 l? Rekommenderas det att man ställer om till ett slutet system? Hur stort expansionskärl vore lämpligt då?

Vinner jag mycket på att komplettera med ännu en tank på 500l, totalt 1500l och hur mycket effekt ska jag titta efter då?

Huset befinner sig utanför Falkenberg i sydvästra Sverige och här bli aldrig särskilt kallt längre.

MVH Kribban

• Gilla
Pappyros
  • Laddar…
sunnis
Har du fri och gratis tillgång till ved eller vad är anledning till att du vill ha en ny vedpanna istället för någon typ av värmepump? Min far eldade en del i TMV, jag tror inte de är dåliga egentligen och fungerar den som den ska finns det ingen anledning att byta ut, vedpannorna har så vitt jag vet inte direkt avancerat i teknik...

behöver jag inte byta så är det helt ok. Sotaren kommer snart på besök och jag vill förbereda mig. Jag har inte fri tillgång till ved men har ett bra pris. 7000 kr för 18kbm på löpmeter. Sedan så tycker jag det är lite roligt också.

Inga kommentarer på volymen på systemet?

en värmepumpsinstallation är en mycket större investering just nu vilket jag vill undvika

Jag tänker att det skulle ta nästan 3 timmar att värma 1000L och över 4 timmar att värma 1500L.
Mer tank är aldrig fel, men det beror på hur länge du har möjlighet att elda om det är värt det.
Fördelen med mer tank är också att du kan elda fastän tankarna inte är helt tomma vilket inte ska föraktas.
Din pannas effekt räcker till om om du inte siktar på väldigt mycket mer tank.

Hur är det med dagens regler. För man. Yta ut en begagnad vedpanna mot en bättre begagnad?

Staffans2000
Jag tror att det bara är vid nyinstallation som det krävs att den är miljögodkänd. Men har du redan en vedpanna, är det ingen som märker att du byter. Min bestämda uppfattning är att det är nästan omöjligt att få för stora tankar. Pannans storlek är däremot mindre viktig.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.