Byggahus.se

En vedspis installeras - Fotoalbum

1. 1939
    Husägare Nivå 6
    Hej, jag tänkte dela med mig av de bilder jag tog på min vedspis i köket. När vi köpte huset från 1939 för två år sedan så var köket senast renoverat på 50-talet. Vi rev ut allt och vi ville få plats med en vedspis i det nya köket. Det hade ju funnits en vedspis original, så rökkanal i skorsten skulle finnas.
    Jag har aldrig gjort något sådant här, men tycker jag lyckades bra.
    Nu kommer bilderna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2018-03-10 09.27.29.jpg

Så här jävligt såg det ut när elspis och kakel tagits bort. Kan knappt tro att det gick att få snyggt när jag ser tillbaka på bilden.

2018-10-28 13.04.06.jpg
    2018-10-28 13.01.36.jpg

Vedspisen köptes vi blocket för 500kr några mil från min bostad. Jag köpte en sodabläster och blästrade rost och gammal falufärg som förra ägaren spillt när den stod i vedboden. Sen var det bara att börja smörja in hela härligheten med spissvärta.

2018-04-07 15.47.08.jpg

Plockade bort några stenar så att kanalen kom fram. Hittade en rörkrök som jag sågade av precis efter kröken och det passade perfekt. Betalade bara runt hundralappen för kröken som var sista exemplaret av en utgående vara.

2018-04-14 13.31.35.jpg

Använde dyrt eldfast bruk runt röret och sen murade jag in en och en halv tegelsten för resten av hålet.

2018-10-27 14.03.09.jpg
    2018-04-07 13.25.01.jpg

Jag murade upp för vedspisen med lättbetongblock armeringsjärn och tunnfogsbruk. Överst la jag specialbeställda svarta stenar med urtaget för vedspisens överhäng.
    Plattjärn monterade för att kunna skjuta spisen på plats utan att skrapa den sköra lättbetongen. Tog in en firma som kaklade.

2018-10-28 10.21.52.jpg

Målade med vit väggfärg.

2018-10-28 14.35.56.jpg

Höggravid fru och en jävligt tung vedspis.. Byggde en platta på hjul och ett par badrumspallar.

2018-10-29 10.00.26.jpg

Beställde en kåpa i plåt från plåtslagaren.
    På golvet ska det ligga en mässingplåt, men grämer mig lite för kostnaden. Men men, frugan ska få som hon vill. Tids nog.

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Jättesnyggt!

3. M
    Medlem · Nivå 9
    Ni kommer att älska värmen från den.

• Laddar…
  4. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Snyggt!

5. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Jättefint!
    Jag har en sådan spis stående i ett uthus. Väldigt rostig. Hur rostig var er spis?
    Kanske idé att rädda min på liknande sätt...

6. 1939
    Husägare Nivå 6
    Tack! Jo den var rostig överallt men inte så att det blivit hål, utan snarare ytligt. Dock har alla skruvar rostat fast så jag kan inte ta isär delarna. Kanske går om man verkligen går in för det. Ska nog göra det vid tillfälle... Om man lyfter på spisringarna ser man också att ytan runt bakugnen har en massa piggar och där har jag förstått att man kan "klä" ugnen med eldfast lera som hjälper till att hålla värmen längre.
    Skulle vilja ta isär allting, rengöra, lägga lera och sen kitta mellan alla delar när jag sätter ihop allt igen.
    JPEG_20191124_081815_7345845429689468152.jpg

7. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Finns en grupp på Facebook med entusiaster
    Vi som använder vedspis
    Gå med där så får du ALL info som finns om vedspisar!

8. I
    Medlem Nivå 1
    Du ska smeta in ugnen med eldfast lera annars kan du inte baka i den. Dessutom är det risk att du skadar spisen när du eldar i den.

9. Y
    Medlem Nivå 2
    Jag gjorde ett liknande projekt meden mycket tung vedspis. Jag kom ihåg den avlånga insatsen och svårigheten att komma in på rätt höjd. Jag fick den på plats, det så bra ut. Men när jag skulle få den godkännd av sotaren så tyckte han att den inte var plan. Det var inte mycket. Men jag pallade upp den och pillade in några plattjärn under, så blev sotaren nöjd.

• Laddar…
  10. K
    Medlem · Nivå 10
    Vad kan hända? Vi eldade i vår i vedspis i minst 20 år innan vi fick reda på att det ska vara lera blandad med mindre svarvspån på ugnstaket. Jag tror det mer har med ugnens effekt att göra än att ugnen skadas, det är ju nämligen endast på ugnstaket leran ska, på ena sidan finns eldstad och brännjärn, men på den andra inget alls.

• Laddar…
  11. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Min mormor eldade i sin spis varje dag i hela sitt liv och hon la aldrig på ny lera. Den gamla var borta sen länge. Det gick ingen nöd på spisen men ugnen varju inget att lita på till matlagning dock. Hon använde plattorna men hade en elugn som komplement. Spisen står kvar i huset ff, (hon dog 99) och det går att elda i den. Fortfarande ingen ny lera på ugnen.Men vill man använda ugnen till annat än att torka skor på ugnsluckan är det nog bra med lera.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 6
    Intressant tråd – och fint TS gjort det! Vi har en gammal vedspis i källaren till vårt sommarhus som jag drömmer om att renovera någon gång.

13. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Jag har en spis jag använder, en emaljerad Husqvarna med vattentank, en liknande men utan vattentank i vebon och en likadan som TS's spis i uthuset. Vill renovera den och sätta in i köket på övervåningen. Blev också väldigt insperad av TS.

• Laddar…
  14. P
    Medlem · Nivå 12
    Jäkligt snyggt och nu är jag lite nyfiken på vart ni inhandlade smegspisen
    Jäkligt fin den med

15. P
    Medlem Nivå 1
    Ett riktigt bra tips, ha inte tempgivaren till ev värmesystem i samma rum som vedsprisen. Det har jag. Varmt och gott i köket, skitkallt i resten av huset :)
    //Peter