Hej, jag tänkte dela med mig av de bilder jag tog på min vedspis i köket. När vi köpte huset från 1939 för två år sedan så var köket senast renoverat på 50-talet. Vi rev ut allt och vi ville få plats med en vedspis i det nya köket. Det hade ju funnits en vedspis original, så rökkanal i skorsten skulle finnas.
Jag har aldrig gjort något sådant här, men tycker jag lyckades bra.
Nu kommer bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Så här jävligt såg det ut när elspis och kakel tagits bort. Kan knappt tro att det gick att få snyggt när jag ser tillbaka på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Vedspisen köptes vi blocket för 500kr några mil från min bostad. Jag köpte en sodabläster och blästrade rost och gammal falufärg som förra ägaren spillt när den stod i vedboden. Sen var det bara att börja smörja in hela härligheten med spissvärta.
Plockade bort några stenar så att kanalen kom fram. Hittade en rörkrök som jag sågade av precis efter kröken och det passade perfekt. Betalade bara runt hundralappen för kröken som var sista exemplaret av en utgående vara.
Använde dyrt eldfast bruk runt röret och sen murade jag in en och en halv tegelsten för resten av hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag murade upp för vedspisen med lättbetongblock armeringsjärn och tunnfogsbruk. Överst la jag specialbeställda svarta stenar med urtaget för vedspisens överhäng.
Plattjärn monterade för att kunna skjuta spisen på plats utan att skrapa den sköra lättbetongen. Tog in en firma som kaklade.
Målade med vit väggfärg.
Höggravid fru och en jävligt tung vedspis.. Byggde en platta på hjul och ett par badrumspallar.
Beställde en kåpa i plåt från plåtslagaren.
På golvet ska det ligga en mässingplåt, men grämer mig lite för kostnaden. Men men, frugan ska få som hon vill. Tids nog.
-
23 nov 22:29 #1
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
Husägare · Nivå 14 24 nov 00:33
- Medlem jun 2008
- Skåne
- 3 087 inlägg
- 1 044 gillningar
- 134 bilder
24 nov 00:33 #2Jättesnyggt!
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
Tips: Enklast delar du genom att klicka på "dela"-knappen i din mobil. I iPhone ligger dela-knappen längst ner. I Android finner du den uppe till höger. Då slipper du logga in!
-
24 nov 00:56 #3
Ni kommer att älska värmen från den.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Renoveringsnovis · Nivå 9 24 nov 07:37
- Medlem feb 2010
- Östergötland, Söderköping
- 898 inlägg
- 457 gillningar
- 98 bilder
24 nov 07:37 #4Snyggt!
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
24 nov 08:00 #5
Jättefint!
Jag har en sådan spis stående i ett uthus. Väldigt rostig. Hur rostig var er spis?
Kanske idé att rädda min på liknande sätt...- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
24 nov 08:21 #6
Skulle vilja ta isär allting, rengöra, lägga lera och sen kitta mellan alla delar när jag sätter ihop allt igen.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Husägare · Nivå 14 24 nov 08:30
- Medlem jun 2008
- Skåne
- 3 087 inlägg
- 1 044 gillningar
- 134 bilder
24 nov 08:30 #7Finns en grupp på Facebook med entusiaster
Vi som använder vedspis
Gå med där så får du ALL info som finns om vedspisar!- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
25 nov 15:20 #8
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
25 nov 15:25 #9
Jag gjorde ett liknande projekt meden mycket tung vedspis. Jag kom ihåg den avlånga insatsen och svårigheten att komma in på rätt höjd. Jag fick den på plats, det så bra ut. Men när jag skulle få den godkännd av sotaren så tyckte han att den inte var plan. Det var inte mycket. Men jag pallade upp den och pillade in några plattjärn under, så blev sotaren nöjd.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 10 25 nov 15:26
- Medlem apr 2005
- Västernorrland
- 2 292 inlägg
- 415 gillningar
- 38 bilder
25 nov 15:26 #10- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
25 nov 15:34 #11
Min mormor eldade i sin spis varje dag i hela sitt liv och hon la aldrig på ny lera. Den gamla var borta sen länge. Det gick ingen nöd på spisen men ugnen varju inget att lita på till matlagning dock. Hon använde plattorna men hade en elugn som komplement. Spisen står kvar i huset ff, (hon dog 99) och det går att elda i den. Fortfarande ingen ny lera på ugnen.Men vill man använda ugnen till annat än att torka skor på ugnsluckan är det nog bra med lera.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Medlem Nivå 6 25 nov 15:35
- Medlem mar 2011
- Stockholm
- 482 inlägg
- 4 gillningar
- 5 bilder
25 nov 15:35 #12Intressant tråd – och fint TS gjort det! Vi har en gammal vedspis i källaren till vårt sommarhus som jag drömmer om att renovera någon gång.
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
25 nov 15:39 #13
- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
Medlem · Nivå 12 25 nov 16:38
- Medlem apr 2018
- 1 361 inlägg
- 1 374 gillningar
- 265 bilder
25 nov 16:38 #14
Jäkligt fin den med- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS
-
25 nov 16:40 #15
Ett riktigt bra tips, ha inte tempgivaren till ev värmesystem i samma rum som vedsprisen. Det har jag. Varmt och gott i köket, skitkallt i resten av huset
//Peter- Laddar…
- Gilla
- Svara
-
Dela
- Dela på Facebook
- Skicka SMS