3 094 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Skorstensröret trycks ut!
Jag har ingen aning om vad som hänt. Det är därför jag skrev här.S Stefan1972 skrev:Jo men min poäng var ju att vad är det som rört sig så där mycket? Om kaminen står stadigt och står där den alltid stått så kan ju inte knät i sig röra sig utåt så mycket? Då återstår ju bara att röret åkt in i väggen så det ska dras ut lika mycket. Det kan ju inte röra sig 5cm av värmen direkt.....
Röret som går ner i kaminen kan man vinkla väldigt mycket, det misstänker jag beror på en bula i röret som tillåter mer rörelse om det varit helt runt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
OK, då fattar jag problemet. Rördelarna ska INTE behöva fästas i varann, men här kan du lösa det på det sättet.J Joakim88 skrev:Klart det är stor skillnad på 5cm och 2-3mm. På bilden sitter röret ihop, alltså ett överlapp på ca 5cm, det stämmer. Men som jag sagt så var det en distans mellan rören på 2-3 mm. Alltså har rören rört sig ca 53mm då. Jag anser inte att det är normalt att det blir en glipa, alltså ett HÅL in i skorstenen. Ett hål där rök och gaser kan komma ut i rumsluften.
Däremot ska delen i skorstenen sitta fast/vara tät. Troligen har den bara tryckts in i skorstene vid montering (slarv) och aldrig suttit fast på ett bra sätt.
Då det eldats så har det långsamt tryckts ut lite åt gången (den har inte krupit tillbaka då den svalnat).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden