9 705 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
koppla in ackumulatortank själv med klämringskopplingar
Nu äntligen börjar det dra ihop sej.
En ctc vemax som skall ihop med 2st ackumulatortankar på 750l styck där ena har vv beredare. Den skall i sin tur kopplas in i en eldriven vv beredare på 80l.
Har idag ett öppet rostfritt exp kärl på vinden på endast 50l. Antar det lär bytas ut isf men är lite småtrångt på höjden. Är det stor nackdel med slutet system?
Hur kopplar man ihop allt detta på bästa sätt? Finns även en övervåning med radiatorer.
Någon som är ritsugen eller har någon bra länk?
En ctc vemax som skall ihop med 2st ackumulatortankar på 750l styck där ena har vv beredare. Den skall i sin tur kopplas in i en eldriven vv beredare på 80l.
Har idag ett öppet rostfritt exp kärl på vinden på endast 50l. Antar det lär bytas ut isf men är lite småtrångt på höjden. Är det stor nackdel med slutet system?
Hur kopplar man ihop allt detta på bästa sätt? Finns även en övervåning med radiatorer.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Ingen egen erfarenhet av sluten tryckexpansion men jag valde iallafall öppet system till min vedeldade anläggning (3500 l ackvolym). Efter moget övervägande. Skulle inte valt annat idag.B blanks skrev:Nu äntligen börjar det dra ihop sej.
Det blev ett öppet kärl av vanlig stålplåt, beställt från Huskvarna tanksvets, skräddarsytt s a s. Även här trångt på höjden, så det monterades liggande. Paraffinolja på ytan för att motverka syresättning o avdunstning. Skvalleröret (som skvallrar när kärlet är fullt) kopplat till vattenlås, så inte oljan rinner ut. Systemvattnet som expanderas leds från botten på acktanken, dvs det kallaste systemvattnet (ca 20 gradigt) fyller expansionskärlet. Samt, inte minst viktigt, det rinner tillbaka ner i botten när systemvattnet svalnar =bibehållen skiktning i tanken. Separat grovt rör för ångledning, direkt från pannans topp ut på taket, frustar som en blåval när det råkar koka
Lite extra rördragning (egenmeckat) således. Men helt klart värt besväret. Bra skiktning samt ett säkerhetssystem som sköter sig självt år efter år.
Faktiskt är det ju inget som hindrar att jag istället satt dit ett expansionskärl av plast, t ex en helt vanlig plasttunna. Eftersom det aldrig blir hett där. Kunde också dragit pexrör till den, eller kanske t o m PEM. Hade blitt smidigt och sparat många tusenlappar och arbetstimmar. Nu valde jag stål och koppar ändå, mest av osäkerhet. Och bl a av det skälet att jag kan koppla över till gammeldags varm expansion, bra att kunna göra eftersom kärlet är placerat på en minst sagt tveksam vind i ett uthus, där frostrisken inte är noll, svinkalla och blåsiga vintrar. Än så länge.
Men expkärl och anslutande rör av plast hade funkat utmärkt ändå, så här i efterhand.
@Stenolofanders Hur mår ditt öppna expansionskärl om det är i stålplåt? Ingen rost?
Mitt öppna exp-kärl i rostfritt fick bytas förra året då det börjat läcka efter 21 år. En skarv i kärlet som börjat rosta och vips så var det kass.
Mitt öppna exp-kärl i rostfritt fick bytas förra året då det börjat läcka efter 21 år. En skarv i kärlet som börjat rosta och vips så var det kass.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Bra fråga 
Jag kollade till det nu. Som nytt på utsidan, förutom att mössen har pissat på det, säkert haft det jättemysigt, ljummet o gött, onödigt å pissa på sig då kan jag tycka. Men expansionskärlet har ju bara hängt där sen 2013, dvs sju år. Så det är lite tidigt att uttala sig om livslängden. Plåten är mkt kraftig (ett antal mm, samma plåt som stora acktanken) och väl svetsad. Jag lyste in i det nu. Det är lite rödrost på insidan i den övre delen av kärlet. Paraffinolja hälld i som sagt, ligger på ytan. Jag fyllde på en liten skvätt ifallatt. Inget tyder på att det rostar i nån oroväckande takt.
Placeringen i ett uthus gör att det inte är nån stor katastrof om det ändå skulle börja läcka. Idag kanske jag valt plast istället, som sagt, kanske en rödfärgstunna. Och då varit beredd på att kolla till och ev byta ut kärlet nån gång inom några årtionden. Rostfritt är givetvis inte fel heller, rätt installerat blir det ju även bekymmersfritt.
Hittade min gamla dokumentationstråd om bygget:
https://www.byggahus.se/forum/threa...kulvert-och-skorsten-en-dokumentation.220130/
Där finns bilder.
Jag kollade till det nu. Som nytt på utsidan, förutom att mössen har pissat på det, säkert haft det jättemysigt, ljummet o gött, onödigt å pissa på sig då kan jag tycka. Men expansionskärlet har ju bara hängt där sen 2013, dvs sju år. Så det är lite tidigt att uttala sig om livslängden. Plåten är mkt kraftig (ett antal mm, samma plåt som stora acktanken) och väl svetsad. Jag lyste in i det nu. Det är lite rödrost på insidan i den övre delen av kärlet. Paraffinolja hälld i som sagt, ligger på ytan. Jag fyllde på en liten skvätt ifallatt. Inget tyder på att det rostar i nån oroväckande takt.
Placeringen i ett uthus gör att det inte är nån stor katastrof om det ändå skulle börja läcka. Idag kanske jag valt plast istället, som sagt, kanske en rödfärgstunna. Och då varit beredd på att kolla till och ev byta ut kärlet nån gång inom några årtionden. Rostfritt är givetvis inte fel heller, rätt installerat blir det ju även bekymmersfritt.
Hittade min gamla dokumentationstråd om bygget:
https://www.byggahus.se/forum/threa...kulvert-och-skorsten-en-dokumentation.220130/
Där finns bilder.
Kan påpeka att, förr var expansionskärlen gjorda av nitade plåtar, sedan svetsade. Eftersom pannan eldades med olja var nivån ästan densamma hela tiden. Så när de rostade sönder, så var det i form av en ring runt kärlet, i höjx med vattenytan. Bara några cm ner var det rostfritt.
Staffan
Staffan
Klicka här för att svara