Ved, Pellets, Flis
TantIndigo: Jag tycker också att det fungerar perfekt! Ger skön och behaglig värme till skillnad från ved som blir så in i bänken varmt i min kamin. Det enda jag funderar på är sotbildningen. Det blir svart på verticulitplattan direkt ovanför pelletskorgen. Vet inte om det generellt blir mer sot av pellets? Jag kör med draft booster i uppstart, lucka på glänt och snålar inte med tändkuddar.
AG A: [citat] Funkar det inte med en vanlig termostatbrytare till VP. Som alltså bryter strömmen till VP eller driftspump, när acktanken är varm. Så funkar IAF elpatronen i min slavtank. Den aktiveras då temperaturen i huvudtanken går under 60 grader.
Höghus: 1000kr på Amazon https://www.amazon.se/Briquette-%C3%85tervinningsmaterial-Tidningen-uppv%C3%A4rmning-Hemverktyg/dp/B094N54M6M/ Men har verkligen någon tidningar längre? /Höghus
Fredrikpaj: Hejsan! Jag tänkte börja renovera min gamla murade ved eldstad! Men jag hittar inte en modernare lucka med ram? Nån som vet vart man skulle kunna hitta typ liknande som finns på contura,tulikivi,mm? [bild] [bild]
Tomture61: [citat] Täljstenens specifika värmekapacitet är ca 0.98 Joule/kg - vatten har 4.18 J/kg . Vatten kokar vid 100 gr så utan trycktank är max 100 gr vad vatten kan absorbera i värmeenergi . Täljsten tex tar mindre plats än 1 kg vatten och kan uppnå högre temp än 100 gr . Men en täljstensugn på 1500 kg är inte 100 gr eller mer på utsidan , vid eldhärden kan det mycket väl vara över
Vespa: [citat] Huset är sålt sedan 4 år tillbaka. Men jag använde kaminen under ca 3år och var väldigt nöjd med den! Hade lätt köpt en likadan till!
Niclas1: Den såg bra ut. tror jag börjar fatta hur det ska göras. tack!
Bengtsson87: [citat] Hej! Jag har en likadan panna, och vill gärna veta om hur man sätter dit främre och bakre roster? Nån som vet? Eldar för tillfälligt med pellets men funderar på att kunna börja elda med lite ved. [bild]
michfris: Som tidigare postare sagt; glidgjut själv eller lej bort, eller insatsrör. Här är länken till glidgjutar tråden. https://www.byggahus.se/forum/threads/egen-glidgjutning-godkaend.43297/page-31#post-4911942
Totte_S: Ja man får passa sig som attan så man inte får storm i brasan, då har man snart förstört ugnen.
Åsa Lund: Det kan nog bli svårt att få drag i pannan om det ska vara sådana böjar
Bengt Ryttersson1: Hej har en Themia 18 cs350 från1967 nu har det gått hål på vattenslingan i beredaren så det kommer pannvatten i varmvatten kranen så jag undrar om det går att byta eller laga slingan. Finns det manlucka på den modellen? Mvh Bengt R
elch0ck: Stämmer att det finns ett spjäll på kaminen. Bara nyfiken. Så det får stå öppet som det är nu
osiris: Har kolla på taket - det är två hela rökkanaler (30 x 40 cm stora) mellan den här oanvända och de två som används. Det måste vara helt säkert att plugga igen det här röret upp och nere. Tror att luftdraget går åt fel håll och att det sugs in luft genom det här röret från taket - det är därifrån röken kommer...
SågspånPappspikEternit: [citat] Morfar lärde mig att slå ihop 2 vedträn. Om det blev som en ton och inte bara sa "pang", var veden torr nog. (Förmodligen inte godkänd mätmetod enligt Naturvårdsverket.)
Tomture61: Om det är kubbar som är 30-40 cm kan den ha torkat . Om det är långved som legat under bar himmel kan det ha förmultnat . Björk är känsligt att förvara som långved , man ska göra ett snitt / spår i barken med motorsågen för att det ska kunna torka på ett bra sätt . Bäst är naturligtvis att klyva veden minst en gång (stora halvor) Barken isolerar bra .
fribygg: [citat] Du kanske är ung eller helt enkelt inte var fastighetsägare när det var aktuellt med förugnar?
GordonE: [citat] Jag har en 5kw Xeeos. Tycker att den funkar bra. Den brinner ju väldigt fint och funkar bra i vardagsrummet. Man kan ju inte ladda i stora lass med ved, utan man får ju köra ca 4 vedträ i taget. Vedutrymmet är inte jättestort så ibland när det är glöd som kommit ut och ligger an mot glaset när man öppnar får man vara på vakt så det inte ramlar glöd på golvet. Köpte ett
Krulle_100: Jag har löst anslutningen emot kaminen, fick köpa till lite självhäftande tätningslist som fästets på kamin stosen. Men inte i stosen som ska in i murstocken förstår jag inte, där den smalnat av räcker inte medföljande ”garn” på långa vägar för att fylla upp mellanrummet, skulle jag kapa bort den smala delen fyller det nästan upp, känns inte alls rätt. jag köpte min kamin
valleb: [citat] Så sant, jag tänkte också på just det och valde därför en Aduro H1. Dyrt som attans och kommer säkert aldrig återbetala sig men jag kan värma huset vi elavbrott och av ren principsak så försöker jag att inte mata eljättarna med mer pengar än nödvändigt (även innan elprishöjningarna). Sen är det ju även mysigt med ved...
Queen15: Har köpt en begagnad KMP Mysinge av tidig modell med en enklare manöverpanel med kontrollampor, ej display som visar felkoder som finns på senare modell. Får den omöjligtvis att starta. Enligt säljaren fungerade den perfekt och har även varit i kontakt med honom efter köpet och han har varit mycket hjälpsam med olika förslag på orsak. Tändningen fungerar, pelletsmatningen fungerar och
fribygg: [citat] Öppna dörren/porten istället, att torka ved med el är oekonomiskt och veden kommer att brinna även om den nu är en aning ytfuktig.
Kurtegon: [citat] Gott! Har lagt lite reglar i botten på varje rad och har luft mellan radernabocy allt står minst 1dm från vägg
Ersust: Tack för kloka reflektioner! Vi har inga värmekällor på övervåningen och när vi revtapet hittade vi att det hade funnits en kamin i vad som har blivit vårt sovrum. Men det kanske inte var ett sovrum från början…sant att man inte vill ha det för varmt och det kanske blir svårt att reglera. Jag ska fundera ett varv till. Tack igen för att ni delade med er, mycket uppskattat!!
azellen: Jag har en Effecta Woody vedpanna, där det sitter en pelletsbrännare i nedre luckan (sotningsluckan) här är en länk till manualen https://varme.effecta.se/ladda-ner/manualer-gamla/59-se-manual-woody-2000-2010/file (tror det är samma som jag har) går det att elda den med ved medan brännaren sitter i nedre luckan eller behöver man ta bort brännaren? Om man behöver ta bort den, hur kan
Workingclasshero: [citat] XEOOS finns det märket kvar i Sverige? Eller vet någon om en kamin med liknande prestanda idag? Jag söker en robust och snabbuppvärmd kamin till verkstaden? /W
Marlen Eskilsson: Lite längre än 30 cm kan du väl köpa, men just för trivseleldning tycker jag det är smidigare med lite mindre vedträ. Du ska lava dem också och skapa luft när du bygger brasan. Då tycker jag det är lättare med lite mindre. Men min mamma eldar i en vedpanna och då vill hon ha lite längre klabbar så att man kastar in så mycket ved i taget som möjligt.