Hej!
Förlåt i förväg om jag ställer en idiotfråga som kanske inte går att svara på.
Kortfattat: jag har en äldre bekant (96-åring) som tidigare haft uppvärmning via pelletsbrännare. När ålder och ett antal strokes satt sina spår så klarar han inte längre av att sköta det hela. Han har därför kört uteslutande på elpatron de senaste åren. Inför vintern vill han ändå se om vi kan få igång pannan, för att kunna köra nån vecka eller två när det är som kallast. Pelletsmagasinet ska klara sig ett par veckor efter påfyllning som jag förstod det.
Jag själv bor relativt långt därifrån men ska hälsa på honom nu till helgen och då ska vi försöka få igång systemet. Idiotfrågan kommer därför här: finns det något som ni kan tipsa om, helt utan att veta något om typ av panna, brännare etc? Nåt generellt kring pelletsuppvärmning som stått mer eller mindre avstängt i ett par år.
Det ska tydligen finnas ca 20 säckar pellets i ett kallförråd utomhus.
Förlåt i förväg om jag ställer en idiotfråga som kanske inte går att svara på.
Kortfattat: jag har en äldre bekant (96-åring) som tidigare haft uppvärmning via pelletsbrännare. När ålder och ett antal strokes satt sina spår så klarar han inte längre av att sköta det hela. Han har därför kört uteslutande på elpatron de senaste åren. Inför vintern vill han ändå se om vi kan få igång pannan, för att kunna köra nån vecka eller två när det är som kallast. Pelletsmagasinet ska klara sig ett par veckor efter påfyllning som jag förstod det.
Jag själv bor relativt långt därifrån men ska hälsa på honom nu till helgen och då ska vi försöka få igång systemet. Idiotfrågan kommer därför här: finns det något som ni kan tipsa om, helt utan att veta något om typ av panna, brännare etc? Nåt generellt kring pelletsuppvärmning som stått mer eller mindre avstängt i ett par år.
Det ska tydligen finnas ca 20 säckar pellets i ett kallförråd utomhus.
Har inte mycket mer att bidra med mer än att jag tycker att det är fint att du hjälper herrn! Samt att en möjlig variant kanske kan vara att utöka magasinet, så att det rymmer mer pellets? Då kan brännaren gå längre tid innan det är dags för påfyllning av magasinet, vilket han lär behöva hjälp med.
En pelletsbrännare och panna behöver sotas regelbundet, hur ofta beror helt på system. Själv sotar jag pannan 2ggr/vecka när jag eldar som mest men då eldar jag i en gammal oljepanna som inte är helt optimal för pellets. Så försök luska ut hur pannan ska sotas och fixa det innan ni försöker starta den. Sen kan det ju vara en del tricks beroende på system - men ta reda på fabrikat på panna och brännare så kan ni säkert få mer specifika råd.
Tack! Jag kommer dock inte ha tid att söka hjälp när jag väl är där utan då har vi ett par timmar på oss. Sen dröjer det nån månad innan jag kan komma dit igen.D Dublin skrev:En pelletsbrännare och panna behöver sotas regelbundet, hur ofta beror helt på system. Själv sotar jag pannan 2ggr/vecka när jag eldar som mest men då eldar jag i en gammal oljepanna som inte är helt optimal för pellets. Så försök luska ut hur pannan ska sotas och fixa det innan ni försöker starta den. Sen kan det ju vara en del tricks beroende på system - men ta reda på fabrikat på panna och brännare så kan ni säkert få mer specifika råd.
Han har själv bra koll på grejerna så förhoppningsvis kan han förklara för mig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Sen är ju frågan om 20-25 säckar motiverar driftsättning av det hela........Tillgång och priser är ju inte i paritet med vad det har varit.
Nu brinner det!
Och tro mig, när man är fattigpensionär som värmer huset med elpatron så är det värt att dra igång om det så bara räcker några dagar.
Jag inventerade förrådet och det fanns hela 65 säckar, så jag hoppas att det kan ge en viss besparing i alla fall, om det körs de kallaste dagarna.
Och tro mig, när man är fattigpensionär som värmer huset med elpatron så är det värt att dra igång om det så bara räcker några dagar.
Jag inventerade förrådet och det fanns hela 65 säckar, så jag hoppas att det kan ge en viss besparing i alla fall, om det körs de kallaste dagarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

