1 583 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Välja rätt eldstad?
Halloj,
Har idag en murad öppen spis som jag aldrig använt.
Funderar på att knacka ner delar av den och mura om den med en inbyggd kasett/insats.
Hur ska man tänka vid valet? Ser att Jötul har både Kasetter och Insatser. Vad är den praktiska skillnaden?
Jag skulle vilja ha något som ackumulerar värmen så gott det går, vilka typer är det som gäller då?
Hur ska man tänka vad gäller storlek? Ska man alltid ta så stor man får plats med eller bör man hålla sig till en "lagom" storlek?
T.ex är vardagsrummet 27m² och jag kan få plats med en 9kW insats från Jötul. Vilket i sig låter kraftigt överdimensionerat då mitt hus behöver cirka 10-11kW vid DUT.
Har idag en murad öppen spis som jag aldrig använt.
Funderar på att knacka ner delar av den och mura om den med en inbyggd kasett/insats.
Hur ska man tänka vid valet? Ser att Jötul har både Kasetter och Insatser. Vad är den praktiska skillnaden?
Jag skulle vilja ha något som ackumulerar värmen så gott det går, vilka typer är det som gäller då?
Hur ska man tänka vad gäller storlek? Ska man alltid ta så stor man får plats med eller bör man hålla sig till en "lagom" storlek?
T.ex är vardagsrummet 27m² och jag kan få plats med en 9kW insats från Jötul. Vilket i sig låter kraftigt överdimensionerat då mitt hus behöver cirka 10-11kW vid DUT.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Steg ett är att kolla med din kommun om det räcker med en bygganmälan eller om du behöver söka bygglov.
Steg två är kolla med sotarmästaren som ska godkänna det hela efteråt.
Edit: i min kommun behövdes bygganmälan, och i den behövdes ett intyg från "någon" (i mitt fall blev det Keddy, då de hade byggt min öppna spis, och insatsen, så de hade redan testat och godkänt lösningen) som säger att skorstenen klarar de högre temperaturerna som blir med en insats...
Steg två är kolla med sotarmästaren som ska godkänna det hela efteråt.
Edit: i min kommun behövdes bygganmälan, och i den behövdes ett intyg från "någon" (i mitt fall blev det Keddy, då de hade byggt min öppna spis, och insatsen, så de hade redan testat och godkänt lösningen) som säger att skorstenen klarar de högre temperaturerna som blir med en insats...
Behöver bara göra bygganmälan så länge jag inte drar upp ny pipa eller gör en "fasadförändring".
Sotaren som var här sist lät positiv till att montera något i öppna spisen.
Tänker att om man följer tillverkarens anvisningar så borde det inte vara något problem att få den godkänd tillslut. Tänkte dra ett insatsrör i befintlig murstock, för att slippa extrajobbet med ev. glidgjutning.
Sotaren som var här sist lät positiv till att montera något i öppna spisen.
Tänker att om man följer tillverkarens anvisningar så borde det inte vara något problem att få den godkänd tillslut. Tänkte dra ett insatsrör i befintlig murstock, för att slippa extrajobbet med ev. glidgjutning.
Det som gör mig lite orolig är att dom insatser jag tittat på verkar ha en rökrörsanslutning på 150mm. jag är inte helt övertygad om att jag får in 150mm insatsrör (158mm YD) i befintlig kanal.
Manualerna skriver inget om reducering heller, antar då att det är insatsen som styr storleken på rökröret.
Manualerna skriver inget om reducering heller, antar då att det är insatsen som styr storleken på rökröret.
du kan ju köpa förminskning/reducering?K KjellTimell skrev:Det som gör mig lite orolig är att dom insatser jag tittat på verkar ha en rökrörsanslutning på 150mm. jag är inte helt övertygad om att jag får in 150mm insatsrör (158mm YD) i befintlig kanal.
Manualerna skriver inget om reducering heller, antar då att det är insatsen som styr storleken på rökröret.
https://www.eldkraft.se/kategori/Rkrr-vergngkonvndare
Klicka här för att svara